Bergensavisen økte med 1650 abonnenter fra siste halvår i 2018, til første halvår i 2019. Bergens Tidende gikk tilbake med 606.

Det viser tall som Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) la frem onsdag.

– Dette er gode tall, som viser en hyggelig utvikling. Flere og flere bergensere får opp øynene for BA, og jeg håper at det er fordi vi lager en god og nyttig avis, sier Sigvald Sveinbjørnsson, sjefredaktør og administrerende direktør i Bergensavisen, til BA.

– Håpet er at dette vil fortsette. Det er fortsatt oppsiktsvekkende mange bergensere som ikke har en god lokalavis, mener han.

BA hadde 24.124 abonnenter i årets første halvår, mot 22.474 halvåret i forveien. BT gikk ned fra 83.352 til 82.746. Dermed nærmer BA seg BT i totale opplagstall for første gang på lenge.

– Vi er i knallhard konkurranse med BT. Vi har vokst mer i prosent i noen år, men ikke i totalopplag. Jeg har som uttalt mål at vi skal bli større enn dem i bergensområdet, men det er klart – det ligger nok en stund frem i tid, medgir BA-sjefen.

– Veldig gledelig

BT er, tross den lille nedgangen, landets fjerde største mediehus, kun bak Oslo-avisene VG, Aftenposten og Dagbladet.

– Vi satte ny opplagsrekord i desember, og ligger alltid litt lavere i første halvår, sammenlignet med andre halvår. Den langsiktige trenden for både BT, BA, VG og andre aviser er at vi lykkes med å ta betalt for journalistikken, og det er veldig gledelig, sier sjefredaktør i BT, Øyulf Hjertenes.

Konkurransen fra BA tar han med stor ro.

– BA har hatt gode tall i mange år, og det er kjekt at de lykkes. For vår del er det de lange linjene som er viktige. I 2015 var vi nede i 62.000 abonnenter – nå er vi godt over 80.000, poengterer Hjertenes.

Artikkelen fortsetter under


Opplag på 2,29 millioner

Nasjonalt økte avisenes digitalopplag med 9 prosent fra første halvår i fjor til samme periode i år. Papiropplaget falt 10,5 prosent. Totalt var økningen 0,9 prosent.

– Norske medier er en viktig del av folks hverdag, derfor er det positivt at mediehusene fortsetter å få med seg leserne over på de digitale flatene. At brukerne er villig til å betale for det gode innholdet, lover godt fremover, sier administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL.

Av de 226 sammenlignbare titlene har nærmere halvparten opplagsfremgang fra andre halvår 2018 til første halvår 2019. Totalopplaget er på 2,29 millioner, en vekst på 0,9 prosent på sammenlignbare titler.

Ifølge MBL er den dominerende betalingsmodellen komplett, altså papiravis og digital tilgang i ett og samme abonnement. Denne typen utgjør 52 prosent av opplaget.

Veksten for det rene digitalopplaget fortsetter, og ni av ti abonnement er nå med digital tilgang, mens seks av ti abonnement fortsatt inkluderer papirutgaver.

VG nærmer seg toppen

Det er riksavisene som vokser mest, og veksten kommer fra de heldigitale produktene til både VG, Dagbladet og Nettavisen. Aftenposten er størst med et opplag på 252.000, men med god vekst for VG+ nærmer VG seg totalt toppen av listen med et opplag på 250.000 for første halvår.

Dagbladet beholder posisjonen på tredjeplass på listen med et opplag på over 90.000, mens både Adresseavisen og Stavanger Aftenblad kan vise til opplag på over 60.000.

Nisjeavisene går frem med 1,9 prosent, og storbyavisene går tilbake med 1,2 prosent.

Omtrent uendret for lokalavisene

Lokalavisene holder seg omtrent på samme nivå. Opplagstallet for de 110 LLA-avisene var 351.000, en nedgang på marginale 0,3 prosent.

– Det er godt å se at lokalavisenes opplag er nokså stabilt. Vi gleder oss også over LLA-avisenes satsing på digital innovasjon, sier generalsekretær Rune Hetland.

– Rett nok har mange små aviser fortsatt en lang vei å gå, men senest under valget sist uke, så vi at over 15 aviser dekket valgvakene fortløpende med levende lyd og bilde. Dette inspirerer lokalavisene til å satse videre på innovasjonsarbeid og lokal kvalitetsjournalistikk, fortsetter Hetland.