Gå til sidens hovedinnhold

Bergensselskapet satser på en helt ny arena

Vanligvis går det kun i musikk i lokalene på Bontelabo, men det siste året har de startet spillproduksjon. Til høsten slipper de sitt første spill.

– Dette er ganske så nytt for oss også, så vi har ikke rukket å gripe om alt ennå og vet ikke helt hva vi skal bruke alt til ennå. Men det ser veldig lovende ut, sier Bjarte Hoff Ludvigsen i Tune Park.

Planen deres er å lage en form for markedskanal innenfor spill for musikk.

Dykket inn i spillverden

Tune Park, som er både management, plateselskap og produksjonsselskap, holder til i lokaler på Bontelabo. Fra å jobbe timevis med musikk, stoppet alt opp og ble stengt ned. I tre måneder var det så å si ikke mulig å gjennomføre noe.

Fullstendig pandemistopp. Hva skulle de gjøre nå?

Bjarte Hoff Ludvigsen og Mads Vathne Lervik drodlet rundt ulike ideer. Noe måtte de gjøre mens hele landet var stengt ned.

– Vi er begge spillinteresserte, så vi ville se om det var muligheter der. Både for oss og artistene våre. Men sånt noe må være levedyktig, så vi forsket litt på det, sier Ludvigsen.

– På grunn av pandemien fikk vi tid til å dykke dypere inn i utviklingen og alle ser jo at spillbransjen har eksplodert. Vi ønsker at artistene våre skal bli en del av dette og for oss er det en bonus at det er kanongøy å jobbe med, sier Lervik.

Som sagt, så gjort. Tune Park Games ble gradvis realisert.

En ny plattform

– Fokuset er fremdeles musikk, for det er det vi driver med her. Dette er helt klart for artistene våre at vi gjør dette, og så er det en bonus at vi synes det er så gøy, sier Ludvigsen.

Duoen mener det er vanskelig å være ny artist i dag. Det er mange på markedet. Alle promoterer musikken sin i sosiale medier, men en utfordring er å nå ut til mange.

– Derfor tror vi at dette kan være en ny plattform å satse på, og det er en helt annen måte å vise frem og nå ut til folk med musikk på.

Lanseres i høst

Lervik og Ludvigsen er inspirert av spill som «Inside», «Lumino city», «Tiny room» og «Oceanhorn». Med noe støtte fra Bergen kommune, har de fått muligheten til å jobbe med utvikling av egne spill.

Det første spillet deres kommer allerede i høst. Det har fått navnet «Get in line», og flere artister er med på låtskriversiden.

I tillegg jobber de med et større spill, som de planlegger å lansere i 2022. Det har fått navnet «Drive Island», hvor alle artistene i Tune Park-stallen er med som 3D-figurer.

– Vi har hatt en god del betatestere, og tilbakemeldingene på spillene er så langt veldig gode, forteller de.

Tenker stort

– Dette er et steg inn i en helt ny verden for oss, men det føles veldig naturlig. Våre samarbeidspartnere i USA er positive. I tillegg har vi snakket med Apple, som også synes ideen er utrolig spennende. Det som også er gøy er at artistene er veldig giret, sier Ludvigsen.

I dag er det Lervik og Ludvigsen som jobber med spillutviklingen, sammen med artistene som lager musikken.

– Etter hvert så ville det vært fint å få inn flere på laget som kan hjelpe oss med utviklingen, men foreløpig er det ikke penger nok til det, sier Lervik.

– I tillegg er det en helt ny bransje for oss, og vi kjenner ikke alle de flinke spillfolkene i byen vår ennå. Men vi vet de er her, så det blir spennende å se videre, legger Ludvigsen til.

Kommentarer til denne saken