I 2018 hadde BA en sak på trykk med tittelen «BA tester selveste fremtiden». Plumpt, kanskje, men det føltes unektelig litt fremtidsrettet da man tok på seg VR-briller nede i fojaeen i Grieghallen under Festspillene det året.

Den gang ble de Festspill-publikummerne som tok på seg brillene puttet rett inn på scenen i miniforestillingen «My Name Is Peter Stillmann». Rett foran ansiktet på sjefdirigenten Esa-Pekka Salonen i gedigne Southbank Centre i London. I ryggen hadde man selveste Philharmonia Orchestra.

  • Har du tips eller innspill til noe vi bør skrive om? Ta kontakt med oss på pulsen@ba.no!

Tre kortfilmer

Festspillene har VR på programmet i år igjen. De tre kortfilmene «All Kinds of Limbo», «fabulous wonder.land» og «Home / Aamir», som skal vises i Grieghallens Klokkeklang er laget av Britiske National Theatre gjennom sitt selskap, Immersive Storytelling Studio.

– Det har skjedd så mye på VR-fronten de siste årene. Blant annet er brillene mye lettere å få tak i nå og det er helt andre priser på de, blant annet for dem som bruker utstyret til gaming. Samtidig er brillene vi ser i dag bare forløperen til hva som vil være mainstream innen tre til fem år, sier Toby Coffey til BA. Han er sjef for Immersive Storytelling Studio.

– Jeg er veldig spent på muligheten VR-teknologien kan gi fremover.

Den ene av de tre filmene som Festspillene skal vise kom i stand som et samarbeid mellom National Theatre og Manchester International Festival. Og det er rett og slett en alternativ musikalversjon av «Alice in Wonderland» hvor Alice er blitt til en avatar av en gymnasjente. Inspirert av «Alice in Wonderland» og oppfølgeren «Through the Looking-Glass». Sistnevnte bok fikk navnet «Gjennom speilet» da den ble gitt ut på norsk.

Og kaninhullet som Alice faller ned i i bøkene er modernisert til at hun faller ned i internett i VR-verden. Det er den verden Festspill-publikummet møter.

Dro til Nord-Korea

Blurs Damon Albarn laget musikken til stykket, mens regissør og dramatiker Moira Buffini stod for teksten. Musikalen, den fysiske, hadde premiere i Palace Theatre i Manchester i juli for seks år siden. Til Bergen er det altså VR-filmversjonen av musikalen man kan dykke ned i.

– Dette er det første jeg har gjort hvor jeg føler at jeg er i den verden, og det er det som gjør det så spennende, sa Damon Albarn i et intervju med The Telegraph sommeren 2015.

Blur-legenden sa videre at reisene hans til Asia, som også ga inspirasjon til flere låter på Blur-albumet «The Magic Whip» i 2015, blant annet «Pyongyang» som han skrev etter en tur til Nord-Korea, også ga næring til musikken på «fabulous wonder.land».

– Det stedet (Nord-Korea) føltes som et bra sted å finne kaninhullet på jorden, sa han videre i intervjuet.