Gå til sidens hovedinnhold

Brukte ananas for å selge bolig – gikk nesten en million over prisantydning

Artikkelen er over 5 år gammel

Annonsen ble sett av 18.000. Leiligheten gikk langt over prisantydning.

I slutten av april skrev BA om en leilighet på Nedre Lønnborg som ble markedsført på en meget spesiell måte på Finn.no.

Eiendomsmegler Eivind Kalve i Eie Eiendomsmegling gav medhjelper Marte Myrene og stylist Cathrine Bækken, samt fotografene, full kreativ frihet da leiligheten skulle selges.

Det resulterte i bilder av leiligheten dandert med ananaser og annen frukt.

«HEI! Kan vi by på en ananas? Frister fabelaktig utsikt med gode solforhold?», skrev eiendomsmeglerfirmaet i annonsen på Finn.

Fristet mange

Og mange lot seg friste av oppussingsprosjektet. For etter en uke på Finn.no, hadde 18.000 sette annonsen. Gjennomsnittlig klikker 4.000 seg inn på en boligannonse i Bergen.

Kalve fikk hendene fulle både i dagene før visningen, på visningen og etter visningen.

– Vi hadde 11 privatvisinger før hovedvisningen. Bortimot 100 personer kom på selve visningen, og av dem skrev 26 seg opp på interessent-listen, i tillegg til ni som hadde sett den før. Jeg fulgte opp 46 mennesker etter visningen, forteller Kalve fornøyd.

860.000 kroner over

Den formidable interessen førte til budkrig. Den stoppet først da budet var kommet opp i 4,85 millioner kroner - 860.000 kroner over prisantydningen på 3,99 millioner.

– Det var ett relativt ungt par som hadde vært på privatvisning som endte med å kjøpe leiligheten. De har mye guts, for det er veldig mye som må gjøres. Jeg hørte en mann med peiling som var på visingen estimere oppussingskostnadene til 1,7 millioner, sier Kalve.

 

Positiv respons

Også arvingene etter dødsboet er naturlig nok fornøyde.

– De syntes det var spesielt med bildene og teksten, men lot oss få kreativ frihet. Det er de veldig fornøyd med nå.

Kalve forteller at de fikk mange positive tilbakemeldinger på den fruktige annonsen.

– Det var selvfølgelig også noen som lurte på om vi ikke er helt gode i hodet, humrer Kalve.

Vil gjenta suksessen

Det er ikke første gang Kalve har markert seg med boligannonsering av den spesielle sorten. I fjor brukte de skuespillere for å selge en retroleilighet. Også den gikk langt over takst.

Les også

Brukte skuespillere for å selge retroleilighet – solgt langt over takst

 

Kalve sier de vil gjenta suksessen med gimmicker ved boligsalg.

– Ja, det fungerer jo. Mange fikk med seg at leiligheten var for salg, sier han.

Kritisk til styling

Fagdirektør for bolig i Forbrukerrådet, Thomas Bartholdsen, sa i fjor at han ikke var begeistret for «nyvinningen» med bruk av skuespillere i boligannonser. Han synes heller ikke noe om stylede leiligheter.

Han mener styling og video også har som oppgave å skjule eller tildekke feil eller negative sider ved boligen.

– På visning bør objektene vært umøblerte og utvasket, slik at man virkelig kom til og fikk se. Fakta om tilstand og tilstrekkelig med tid til å vurdere, lese og sammenligne er hva kjøperne trenger, sa han til BA.

Kalve mener de i sin ananas-annonsen tydelig fremhevet at det er et fullstendig oppussingsprosjekt.

– Prospektet ble lastet ned av mange før visning. Vi hadde mange på privatvising som fikk god tid alene til å undersøke boligen, og flere hadde med seg fagfolk, så vi mener vi har gjort vårt for å belyse hvordan tilstanden på leiligheten er, sier han.