Brann skulle øke omsetningen med 30 millioner og kjempe om medalje

Strategiplanen skulle ta Brann til nye høyder. Det gjorde den ikke. Til venstre ser du daglig leder Roald Bruun-Hanssen.

Strategiplanen skulle ta Brann til nye høyder. Det gjorde den ikke. Til venstre ser du daglig leder Roald Bruun-Hanssen. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Brann er ikke i nærheten av å oppnå målene i sin egen strategiplan. Daglig leder Roald Bruun-Hanssen tar ikke selvkritikk.

DEL

Stadion: I februar 2012 la daglig leder Roald Bruun-Hanssen frem Branns nye strategiplan. Det 17 siders lange dokumentet sa blant annet følgende:

  • Brann skal være et stabilt topplag innen 2015. Brann skal komme blant topp fire i 2014.
  • Fra 2011 til 2014 skal inntektene økes med 22 millioner – før de skal økes med nye seks millioner året etter.
  • Altså skulle omsetningen økes med 20 prosent på tre år.

BOMMET GROVT

Ingen av disse målsettingene har blitt innfridd. Brann ligger for øyeblikk på nedrykksplass, mens inntektsnivået ser ut til å bli liggende under 2011-nivået.

Les også: Professor slakter Branns strategiplan: – Over hodet Ikke realistisk
Les også: Derfor har Bruun-Hanssen styrets tillit

–Når du lager en strategiplan over fire år, er det en del forutsetninger som du ikke vet hvordan vil utvikle seg. Derfor lages det hvert år nye budsjetter der ting korrigeres. Ting har forandret seg så pass mye at vi nå i høst vi vil revurdere planene, slik at vi fra 2015 får en revidert strategiplan, sier Roald Bruun-Hanssen til BA.

Branns daglige leder ledet arbeidet med en strategiplan i 2011. Siden den gang har både trener og sportslig leder – i form av Rune Skarsfjord – forsvunnet. Styreleder Lars Moldestad har også gitt seg.

–Inntektssvikten er ikke særegen for Brann. Hele fotballen har fått en økonomisk nedtur. Vi har jo sett i avisene at norsk fotball samlet sett har tapt 400–500 millioner kroner i omsetning de siste årene, sier Bruun-Hanssen.

Han står inne for at klubben i 2011 så for seg en økonomisk vekst.

–I 2011 hadde vi en god sesong. Vi tapte riktignok cupfinalen og tapte kampen om 3.-plassen i siste serieomgang, men vi hadde vel litt i overkant av 13 000 i snitt på kampene. Vi hadde mye positiv oppmerksomhet rundt oss, og vi så for oss at vi skulle fortsette på den veien vi hadde bygget opp gjennom 2011. Det gjorde for så vidt også norsk fotball også, argumenterer Bruun-Hanssen.

TRODDE PÅ VM

Cupfinale og medaljekamp til tross, publikumssnittet i 2011 hadde sunket med nesten 1000 publikummere fra året før.

–Resten av norsk fotball var jo optimistisk med tanke på at vi skulle inngå en ny TV-avtale i 2012, og vi trodde det skulle ta oss videre. I 2011 var det ingen som trodde at vi skulle gå inn i vanskeligere tider. Vi håpet jo også på at landslaget skulle kvalifisere seg for Brasil-VM og løfte norsk fotball ytterligere, fortsetter Bruun-Hanssen.

SKYLDER PÅ TV-AVTALE

I likhet med landslaget, var ikke Branns økonomiske kalkyler i nærheten av å innfri. Bruun-Hanssen drar frem den nye TV-avtalen fra 2012 som en mulig grunn til den økonomiske nedturen. Rettighetene ble solgt for rekordhøye 1,2 milliarder, men mesteparten av kampene ble flyttet fra TV2 til betalingskanalen CMore. Det kan ha gjort noe med interessen, mener den daglige lederen.

–Økonomisk er det en god avtale, men vi må erkjenne at publikumsoppslutning og inntekter fra bedriftsmarkedet, har gått ned. Alle lag i eliteserien har lavere budsjett i dag.

–Var denne nedgangen i norsk fotball umulig å forutse?

–Det har ikke gått som forventet, men dette er jo ikke et Brann-fenomen, men noe de aller fleste klubbene har vært gjennom, sier Bruun-Hassen.

–Tar du noe selvkritikk på at dere bommer så grovt?

–Altså, vi kan ikke forutse hvordan denne utviklingen kommer til å bli i en strategiplan. Det som blir vår oppgave er å tilpasse oss når ting ikke blir som vi håper og tror.

KRITISK PROFESSOR

Markedsføringsprofessor, Tor W. Andreassen, mener Brann burde forutsett den nedturen som skulle komme.

–Tja, da har jeg nesten lyst til å spørre om norsk fotball kunne forutse den oppturen som kom i 2005 og da? Eller bankkrakket i 2009? Jeg er ikke enig i at den strategiplanen vår var urealistisk i forhold til norsk fotballs utvikling. I 2012 inngikk man den største medieavtalen som noen gang er inngått i norsk idrettshistorie. Det skulle jo tyde på at det var optimisme, sier Bruun-Hanssen.

Han peker på at Brann faktisk har nådd et punkt i strategiplanen. Brann har fått frem mange flere egenproduserte spillere enn tidligere.

–Hadde vi hatt suksess på banen, ville dette blitt løftet frem i større grad, mener han.

–Kunne du ha gjort noe annerledes?

–Det jeg kan si er at hvert eneste år blir det jeg gjør evaluert innad i klubben. Da ser vi på hva som har blitt gjennomført ut ifra de forutsetningene som har vært. Noen ganger har man løst oppgavene veldig bra, andre ganger har man ikke løst de like bra. Det får man jevnlig tilbakemeldinger på, og det er disse mekanismene som tar vare på det beste for klubben.

–Er det noen avgjørelser som du angrer på?

–Hvis jeg ser på de beslutningene som er tatt, i lys av de forutsetningen som var når jeg tok dem, kan jeg ikke se at vi har gjort mange gale avgjørelser.

Artikkeltags