For tre år siden utgjorde billettinntektene den største inntektskilden til Brann. Det er ikke lenger tilfelle i Idrettsveien.

– Denne sesongen selger vi billetter for cirka 33 millioner kroner, mens markedsinntektene har passert 70 millioner kroner, forteller markedssjef i Brann, Kristian Jæger.

SKRYT FRA NHH
Det samme budsjettet viste om lag 20 millioner kroner i 2004-sesongen. Det betyr at Brann har nesten firedoblet markedsinntektene de siste tre sesongene.

– Veksten vil ikke være like eksplosiv i årene fremover, men vi regner med å passere 100 millioner kroner i markedsinntekter i løpet av to til tre år, sier Jæger.

Professor ved Institutt for foretaksøkonomi ved Norges Handshøyskole, Thore Johnsen, beskriver den økonomiske utviklingen i Brann som uvanlig god.

– Det er fantastisk. Ikke mange bedrifter av deres størrelse kan vise til en lignende økonomsik utvikling, forklarer Johnsen.

– Det er en godt driftet klubb, mener han.

12 MILL I OVERSKUDD
BA har tidligere skrevet at Brann har tatt mål av seg å bli en nasjonal merkevare, men inntil videre er de fleste sponsorene på Stadion lokale.

– Ja, de fleste har rot i Bergen, men har et marked i hele Norge, forklarer Jæger.

Og han tror Brann også har potensial til å selge seg selv også utenfor fylkesgrensene.

– Vi er egentlig ikke så opptatt av hvor sponsorene kommer fra, men at de passer til Brann og at Brann passer for dem, forklarer han.

PS! Brann styrer mot et overskudd på tolv millioner denne sesongen.