Vil ikke selge Brann-sjelen

Artikkelen er over 11 år gammel

Start fikk 35 millioner kroner for å døpe sin nye stadion Sør Arena. Brann kunne fått mye mer, men vil ikke selge sjelen sin.

DEL

– Det har vært interesse i markedet for å kjøpe navnet til Brann Stadion. Men vi har ikke engang vurdert det. Identiteten til navnet Brann Stadion er så sterk, og det er så mange tradisjoner knyttet til Stadion at vi ikke vil selge navnet, sier Branns markedssjef Kristian Jæger til BA.

Trenden startet i USA. Der er svært mange arenanavn sponset. Siden kom fenomenet til Europa. Både i Tyskland og England har flere klubber solgt stadionnavnet til sponsorer.

I Norge var Aalesund først ute med Color Line Stadion. Molde fulgte opp med å omdøpe sitt anlegg til Aker Stadion. Starts nye storstue skal hete Sør Arena, sponset av Sparebanken Sør. Også Fredrikstad vurderer en lignende modell.

STERK TREND
– Trenden er kommet for å bli og min spådom er at flere og flere arenanavn vil bli sponset, sier sponsorsjef Jacob Lund i DnBNor-konsernet.

Han mener det er en vesensforskjell mellom å selge navn på nye stadionanlegg og eksisterende arenaer.

– Derfor forstår jeg også Brann. Man kan ikke selge sjel. Men det er ikke tvil om at de går glipp av store inntekter, i alle fall rundt fire millioner kroner årlig. Hvis de hadde bygget nytt, vil jeg anslå åtte årlige millioner, sier Lund.

Starts Sør Arena skal hete akkurat det i ti år. Avtalen gir idrettsklubben 35 millioner kroner for den perioden. Jæger tror Brann Stadion kunne innbrakt mye mer.

– Vi kunne sikkert fått 60-70 millioner kroner, sier Jæger.

Helt kommersielt tannløse er man likevel ikke i Idrettsveien. Alle tribunene er solgt til sponsorer. En tribune gjenstår, og kan bli din for rundt 30 millioner kroner over fire år. Det er søndre langside.

Artikkeltags