Bussjåførstreiken er nå i full gang i bergensområdet. Så godt som alle busser sto parkert mandag morgen.

Mange fryktet trafikkaos, og bergenserne ble oppfordret til å ta hjemmekontor, men foreløpige rapporter viser at mandagsrushet har forløpt overraskende knirkefritt.

BA fulgte busstreiken fra minutt til minutt mandag.

Her er status så langt:

  • Klokken 0915 var det litt over 800 ledige parkeringsplasser i Bygarasjen (2200 plasser) og 500 ledige i Klostergarasjen (900 plasser).
  • Veitrafikksentralen melder om god trafikkflyt på hovedfartsårene, samt inn til Bygarasjen og Bergen sentrum.
  • På innfartsparkeringen på Nesttun var det uvanlig god plass for å være en mandag morgen.

  • Bybanen hadde godt med plass på de fleste avganger.
  • Mange valgte bysykkel, el-løperhjul og tråsykkel til jobb og skole.
  • Bergen Taxi melder om litt flere forhåndsbestillinger enn normalt.
  • Eneste sted med merkbart større trafikk er på hovedårene til Haukeland universitetssjukehus.

  • Les også: Daniel (29) måtte bli kreativ grunnet busstreiken: – Sjefen sa «Bare føl deg som hjemme!»

God trafikkflyt

– I dag fløt trafikken veldig fint og det var ikke mer kaos enn vanlig. Vi håper folk fortsetter å ta hensyn til situasjonen, selv om vi forstår at mange får en ekstra kabal som skal gå opp, sier trafikkoperatør Ronny Sleire i Statens vegvesen.

Han medgir at det sikkert var vanskelig for mange å komme seg på jobb eller til skole og studiesteder uten at busstilbudet er på plass, og berømmer at folk har funnet andre løsninger.

Mandag var det flott høstvær, mens det i morgen kan det bli ganske mye nedbør.

– Vi er spente på hvordan trafikkbildet vil bli tirsdag og resten av uken, sier Sleire til BA.

Pressekontakt Ingrid Dreyer i Skyss forteller at trafikken på Bybanen gled bra i morgentimene.

– Vi hadde ingen overfylte vogner, greit med kapasitet på de fleste avganger og mange er flinke til å bruke munnbind.

Mye ledig i Bygarasjen

Da morgenrushet hadde lagt seg var det fortsatt godt med p-plass i Bygarasjen, som er byens største parkeringshus.

– Vi har 800 ledige plasser, så foreløpig ser det ut som det har gått fint. Mange har nok blitt vant med hjemmekontor som følge av koronapandemien. Jeg er like spent på fortsettelsen som alle andre. Litt økt trafikk tror vi at det blir utover uken, sier Øyvind Vatne som er driftsleder i Bergen Parkering.

En av dem som oppsøkte Bygarasjen mandag morgen, var Daniel Vatne (17) fra Fyllingsdalen. Vanligvis tar han bussen til skolen, men i dag har han kjørt lettmotorsykkelen til sentrum før han tar bena fatt til Bergen maritime fagskole.

– Det er kjipt med streik, det er mange som ikke kommer seg til skolen. Selv har jeg heldigvis ikke så lang vei. Og her parkerer jeg gratis, sier 17-åringen til BA.

Bybane og taxi

Helge Stokholm er sjåfør i Bergen Taxi og har kjørt i snart fire timer når BA treffer ham på Bystasjonen mandag klokken 0845.

– Vi har hatt flere bestillinger enn normalt. Fra klokken 0700 har det vært mye å gjøre. Jeg har kjørt i området fra Åsane til Flesland. Som følge av koronapandemien er det generelt mindre kjøring, så vi får se hvor lenge streiken varer: En til syv dager, kanskje?

– Vi har merket litt økt pågang gjennom helgen og i morgentimene i dag, men ikke noe ekstremt, sier direktør Jan Valeur i Bergen Taxi.

Celine Håkestad og Maiken Haaland studerer fysioterapi ved Høgskulen på Vestlandet. De bor i sentrum og valgte Bybanen til skolen.

– Flere vi studerer med, som bor på Askøy og i Åsane, kommer seg ikke på skolen på grunn av busstreiken. Vi har sympati med bussjåførene og forstår deres lønnskamp, særlig med tanke på arbeidsordningen med delt skift.

Derfor streiker bussjåførene:

Sjåførene streiker først og fremst på grunn av dårlig lønn og ugunstig turnus.

I 2007 ble arbeidsgivere og arbeidstakere i bussbransjen enige om at lønnen skulle nærme seg lønnen i industrien. Dette har ennå ikke skjedd. Snittlønnen for en industriarbeider er på 496.200 kroner (2019), ifølge TBU. Bussjåførenes årslønn er på 91,2 prosent av dette.

Begynnerlønnen for en sjåfør er 386.000 kroner, mens gjennomsnittslønnen i Tide er 450.000 uten overtid. I tillegg kan de ha opp mot 12 timers arbeidsdager, med flere timer pause midt på dagen. Sjåførene beskriver som turnusen som lite familievennlig og med for mye «dødtid».

NHO Transportsjef Jon H. Stordrange har stemplet det som et urimelig høyt krav å dekke gapet mellom bussjåfører og industriarbeiderne. Overfor E24 har han sagt at det tilsvarer 20 kroner mer i timen.

Kilder: Tidligere BA-saker, TBU, E24