Slik vil en samlet opposisjon legge Bybanen i tunnel

Artikkelen er over 4 år gammel

Her er opposisjonens bybaneforslag: Lang tunnel fra området Peter Motzfeldtsgate til Amalie Skrams vei.

DEL

De vil også utrede et gigantisk sentrumsstopp under bakken, for alle bybanelinjene.

– Det er viktig å få laget et mer effektivt bybanenett som også tar mer hensyn til sentrum, sier Høyres gruppeleder Martin Smith-Sivertsen til BA.

Høyres gruppeleder Martin Smith-Sivertsen under mandagens pressekonferanse på Det Hanseatiske Hotell.

Høyres gruppeleder Martin Smith-Sivertsen under mandagens pressekonferanse på Det Hanseatiske Hotell. Foto:

Gruppelederen mener det hele er en følelsessak:

– Vi må finne en løsning vi kan leve med i hundrede år, sier han.

Mens Ap, SV, KrF og Venstre onsdag vil få flertall (dersom bybaneopprøret i Ap ikke fører frem) for en Bybane langs Bryggen, fremmer alle de andre partiene sitt tunnelforslag.

Den fargerike buketten bestående av MDG, Frp, Sp, Høyre og Rødt samler seg ikke uventet om en lang tunnel til Sandviken, deretter et underjordisk stopp i ved Rothaugen.

Og gruppelederne fra alle partiene er strålende fornøyd med løsningen og forliket de sammen har kommet frem til.

Fra Amalie Skrams vei vil partiene legge traseen i dagens E39, og forlenge Fløyfjellstunnelen til Eidsvåg.

– Da vi begynte å jobbe med bybanen i sentrum ville man ikke ha tunnel fordi det ikke var en del av selve konseptet til Bybanen. Men i sentrum er tunneler løsninger. Da får vi frigjort gatene til fotgjengere, syklister og annen aktivitet, sier Smith-Sivertsen.

– Ikke biler?

– Nei, ikke biler over Bryggen, Torget eller den historiske sentrumskjernen.

Mener raskere bane får mer konkurransekraft

Han mener en raskere bybane til Åsane vil kunne konkurrere med biltransport i større grad enn det Bybanen gjør i dag. Og når bybanen kommer til Åsane er opposisjonen, kanskje sensasjonelt nok i denne saken, på linje med byrådet.

– Vi vil foreløpig både holde på vedtatt trasé mellom Eidsvåg og C-tomten, samtidig som man vurderer byrådets forslag fra Eidsvåg til Åsane senter.

Som nevnt har ikke Høyre og kompanjongene flertall i bystyret. Likevel er Martin Smith-Sivertsen overbevist om at det aldri blir noen Bybane langs Bryggen.

Her er konseptet Høyre, Frp, MDG, SP og Rødt vil vurdere videre: Et gigantisk underjordisk stopp.

Her er konseptet Høyre, Frp, MDG, SP og Rødt vil vurdere videre: Et gigantisk underjordisk stopp.

– Jeg mener bestemt at banen over Bryggen og løsningene i de trange delene av det historiske sentrumet aldri bør aldri gjennomføres. Det er et sidespor, byrådet kommer til å bruke flere år på å konkludere med at det ikke var lurt likevel.

– Hvorfor?

– Det er for mange problemer med det, det er trangt og det er ikke gode svar på hvordan man skal få plass til sykkelveier, fotgjenger og biler. Så har du de antikvariske hensynene, deretter folkelig motstand. Jeg håper også på sviktende politisk oppslutning rundt dette prosjektet, sier Smith-Sivertsen.

De vil blant annet utrede et fremtidig gigantisk bybanestopp for bybanene vestover, nordover og sørover under sentrum.

– Når tror du egentlig at det blir en Bybane mot Åsane?

– Jeg hadde håpet at man kunne kommet i gang før man var ferdig med banen til Fyllingsdalen, men akkurat nå tror jeg byrådet kaster bort tid på å planlegge den langs Bryggen.

Tror ikke bybanen går langs Bryggen han heller

Sondre Båtstrand i MDG gjentar mange av poengene til Høyres gruppeleder.

– Det blir mest effektivt med tunnel, og det handler mye om å ta vare på Bryggen og Torget. Det er ikke noe stort potensial for byutvikling på Bryggen, der er det vern det skal fokuseres på, sier han.

– Tror du at det blir en Bybane langs Bryggen noen gang?

– Nei, jeg tror faktisk ikke det. Det er såpass krevende å få til, og det gjenstår en god del arbeid med å tilfredsstille hensynene til kulturminnene. Det kan godt være at første spadestikk ikke er gjort før neste valg, og da blir nok dette stoppet etter valget. Jeg er fortsatt optimist på Bryggens vegne, sier Båtstrand.

– Oppfører seg som den reneste Donald Trump

Gruppeleder i Bergen Venstre, Per Arne Larsen tror forslaget vil begrave hele Bybanen.

Per Arne Larsen (V) tror forslaget vil begrave hele Bybanen.

Per Arne Larsen (V) tror forslaget vil begrave hele Bybanen. Foto:

– Og da mener jeg ikke i tunnel. Opposisjonen har samlet seg om en løsning som er enda dyrere, enda dårligere og enda mindre gjennomførbar enn det de har kjempet for før. 

Han mener Høyre har abdisert fra posisjonen som et ansvarlig parti i samferdselspolitikken.

– Martin Smith-Sivertsen oppfører seg som den reneste Donald Trump i saken om Bybanen. Jeg har mistet oversikten over hvor mange forskjellige alternativer Høyre har lansert for å slippe å gå for den beste, rimeligste og mest gjennomførbare løsningen, som selvsagt er å legge Bybanen langs Bryggen. Jeg er glad for at det nå er det som blir vedtatt på onsdag, så kan vi legge denne saken død en gang for alle, sier Larsen.

Artikkeltags