Slik mener fagfolkene at Bybanen til Fyllingsdalen bør bli

Bybaneplanleggingen mot Fyllingsdalen er kommet et skritt lenger.

Bybaneplanleggingen mot Fyllingsdalen er kommet et skritt lenger. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Underjordisk stopp ved Haukeland. Tunnel til Fyllingsdalen. Kaigaten-Oasen: 19 minutter.

DEL

I morgen tidlig, onsdag, får politikerne presentert en foreløpig rapport om planleggingen av Bybanen fra sentrum til Fyllingsdalen.

Traséen som anbefales går fra...

  • Et nytt stopp ved Gulating via Nonneseter til holdeplass i Lungegårdskaien med overgang til busstasjonen.
  • Derfra går banen langs Store Lungegårdsvann til Fløen med stopp i nærheten av den nye Kunsthøgskolen.
  • Banen går derfra i tunnel til et underjordisk stopp ved Haukeland universitetssykehus, og ut i dagen på Kronstad. Her blir det holdeplass med overgang til Bybanen sørover.
  • Traséen går så videre i Kanalveien med stopp like sør for Solheimsvannet og ved Jæger/Kristianborg, før den går i en omlag tre kilometer lang tunnel til Fyllingsdalen.
  • Der dukker traséen opp under Dag Hammarskjølds vei og går langs Hjalmar Brantings vei til Oasen.
  • Ved Oasen blir det holdeplass nær kollektivterminalen før traséen går i tunnel til endestopp på Spelhaugen.
Traseen til Fyllingsdalen i grove trekk. Klikk på bildet for større versjon.

Traseen til Fyllingsdalen i grove trekk. Klikk på bildet for større versjon.

Det er en rekke forhold som har voldt planleggerne hodebry. Et av dem har BA omtalt tidligere, nemlig at fjellet til Haukeland er så dårlig at det ikke lar seg gjøre å legge et bybanestopp oppe i dagen på Årstadvollen. Stigningen blir for bratt.

Derfor planegges en holdeplass for Haukeland under bakken. Stasjonsstørrelsen antas å være på 70 ganger 22 meter.

– På grunn av stor høydeforskjell og tilhørende stigning på banen fra holdeplassene i Møllendal og på Kronstad, vil holdeplassen trolig ligge cirka 25-30 meter under bakken, står det i rapporten.

Skisse av stopp under bakken ved Haukeland.

Skisse av stopp under bakken ved Haukeland.

I tillegg til stasjon og adkomstbygg ved stasjon, er det for noen alternativer også tenkt utbygd gangtunneler med eventuelt rullebånd fra adkomstbygget, én etasje over plattformen og horisontalt ut til adkomstssteder i dagen.

Et kjent problem er at mye av arealene tiltenkt bybanen i dag er i bruk av jernbanen. Derfor må Jernbaneverkets arealer på Mindemyren og Kronstad frigis.

– Det arbeides med en effektivisering av godsterminalen på Nygårdstangen, slik at jernbanefunksjonene som i dag ligger på Mindemyren kan flyttes dit, står det i saken.

Dette regner fagfolkene som de store utfordringene videre:

  • Detaljering av løsninger på strekningen fra Nygårdstangen til Møllendal.
  • Utfylling i Store Lungegårdsvannet: Det kan legges til rette for å bruke masser fra bybanetunnelen gjennom Kronstadhøyden.
  • Plassering av holdeplass og tunnelportal i Møllendal
  • Utforming og mer detaljert plassering av holdeplass under bakken ved Haukeland sykehus.
  • Vurdering av to varianter for trasé og holdeplass ved Oasen.

Kjøretiden er beregnet slik fra Byparken:

  1. Til Nonneseter: 2 minutter
  2. Bystasjonen: 4 minutter
  3. Fløen: 6 minutter
  4. Haukeland: 8 minutter
  5. Kronstad: 10 minutter
  6. Minde nord: 12 minutter
  7. Minde sør: 14 minutter
  8. Oasen: 19 minutter
  9. Spelhaugen: 20 minutter
Her er en oversikt over de tre aktuelle stoppene for Møllendal. Planleggerne sliter med å få det «sentralt nok» i den nye bydelen, på grunn av stigningsforholdene til Haukeland.

Her er en oversikt over de tre aktuelle stoppene for Møllendal. Planleggerne sliter med å få det «sentralt nok» i den nye bydelen, på grunn av stigningsforholdene til Haukeland.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken