Gå til sidens hovedinnhold

Bygger om Nygårdstangen for 800 millioner kroner. Kan ta imot dobbelt så mye gods.

Med ferdigstilling av nytt spor til Arna kan også antall lokaltog dobles.

For abonnenter

Bane Nor inngikk mandag kontrakt med Baneservice om å bygge om Nygårdstangen godsterminal, slik at terminalen kan håndtere mer enn dobbelt så mye gods.

Baneservice skal også bygge ferdig dobbeltsporet mellom Arna og sentrum, slik at det kan gå tog i begge tunnelene gjennom Ulriken. Med dette kan antallet togavganger mellom Arna og sentrum dobles til fire tog i timen.

Les også

Krymper terminalen: Giganter kastes ut

I en pressemelding hevder Bane Nor at ombyggingen av godsterminalen gjør at flere og lengre godstog kan lastes mer effektivt. Kombinert med nye spor øker det altså kapasiteten med over 100 prosent, og terminalen vil kunne driftes fossilfritt.

– Baneservice utmerket seg med gode planer for hvordan de skal gjennomføre byggingen samtidig som både stasjonen og godsterminalen skal være i drift, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane Nor i pressemeldingen.

Perioder med togstans

Kontrakten er på i underkant av 800 millioner kroner, og fem entreprenører ga tilbud på jobben.

– Entreprenøren har også beskrevet i detalj hvordan de skal forberede og benytte planlagte perioder med togstans til å få utført mest mulig arbeid. Disse forholdene er avgjørende for å få gjennomført prosjektet til planlagt tid og kostnad, sier Larsen.

Arbeidet skal starte førstkommende mai, og skal etter planen vare i to og et halvt år.

Les også

Den nye terminalen kan erstatte 110 lastebiler om dagen