Vurderer el-bysykler i Bergen

Kommunen ber de ulike tilbyderne om å utrede muligheten for å inkludere elsykler i ordningen.

Kommunen ber de ulike tilbyderne om å utrede muligheten for å inkludere elsykler i ordningen. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Elsykler kan bli en del av den nye bysykkelordningen.

DEL

Siden prøveordningen med bysykler kom til Bergen i slutten av juni er det registrert over 120 000 turer.

Men i slutten av oktober fjernes syklene. Planen er imidlertid å etablere en permanent ordning i løpet av 2018.

– Det er interesse fra både nasjonale og internasjonale selskaper om å drive Bergens bysykkelordning. 25. september går tilbudsfristen ut, sier Gry Herdlevær, ingeniør ved Bymiljøetaten i Bergen kommune.

Tester el-bysykler i Oslo

Kommunen har bedt alle tilbyderne om å beskrive hvordan elsykler kan bli en del av den nye bysykkelordningen.

– Vi ønsker å se på hvilke muligheter det er for å inkludere elsykler i ordningen. Når vi har fått inn de ulike tilbudene gjør vi en helhetsvurdering, sier Herdlevær.

Oslo har testet utleie av el-bysykler i sommer, som et supplement til den eksisterende bysykkelordningen.

Syklene, med solenergi som ladekilde, ble utleid til 50 øre i minuttet uten tidsbegrensninger.

– Vi hadde 40 sykler som folk kunne leie fra Sentralbanestasjonen eller Aker Brygge. Så lenge det var opplett var rundt 70 prosent av syklene utleid til enhver tid, sier Paul Hegna.

Han er direktør for konserninformasjon i Møllergruppen, selskapet som leverte pilotprosjekt.

– Det kan bli aktuelt å få til en permanent løsning med utleie av elsykler i Oslo etter hvert og i andre store norske byer, mener Hegna.

– Mulig å kombinere

Blant dem som deltar i tilbudskonkurransen om å få drive bysykkelordning på permanent basis i Bergen, er selskapet Urban Infrastructure Partner (UIP).

Det er nettopp UIP som driver dagens bysykkelordning i Bergen, som altså er et prøveprosjekt.

– Å bare tilby elsykler i den fremtidige bysykkelordningen i Bergen vil være en dyr og dårlig løsning. Men det finnes muligheter for å kombinere elsykler og vanlige sykler, sier Axel Bentsen, daglig leder i UIP.

– Vil dere tilby en slik løsning?

– Det holder vi for oss selv. Frem til fristen for å levere inn tilbud er over ønsker vi ikke å si for mye om vårt tilbud, av hensyn til konkurransesituasjonen, svarer Bentsen.

Artikkeltags