Bergen får helårs bysykler

Bysyklene som kommer til våren leveres av Urban Infrastructure Partner (UIP), samme selskap som har drevet prøveordningen i byen det siste halvåret. –  Men det blir en helt ny sykkeltype som utplasseres, forteller Axel Bentsen, daglig leder i UIP.

Bysyklene som kommer til våren leveres av Urban Infrastructure Partner (UIP), samme selskap som har drevet prøveordningen i byen det siste halvåret. – Men det blir en helt ny sykkeltype som utplasseres, forteller Axel Bentsen, daglig leder i UIP. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Fra våren 2018 blir splitter nye helårs bysykler tilgjengelig i Bergen. Ordningen skal etterhvert omfatte 1000 sykler på 100 forskjellige stasjoner i byen.

DEL

Bergen kommune har konkludert: nå blir det bysykler året rundt – de neste ti årene.

– Tre leverandører ga oss tilbud om å drive den permanente bysykkelordningen i Bergen. Vi har bestemt oss for å inngå et samarbeid med Urban Infrastructure Partner. De scoret klart best på kvalitet i sin ordning. Klimaet i Bergen tilsier at en helårs ordning er fullt mulig og dette er det nå lagt opp til, sier Geir Haveraaen, avdelingsleder i Bymiljøetaten i kommunen.

Urban Infrastructure Partner (UIP) er selskapet som driver Oslo sin bysykkelordning. De har også drevet den midlertidige bysykkelordningen som har vært i Bergen det siste halvåret.

– Syklene som kommer til våren er en helt annen sykkeltype enn de som hittil har vært testet i Bergen. Vi drar frem helt nye sykler og et nytt system, sier Axel Bentsen, daglig leder i UIP.

Han har akkurat fått vite at de har vunnet konkurransen om å drive bysykkelordningen i Bergen de neste ti årene, når BA ringer han torsdag ettermiddag.

– Dette er kjempestas. Vi håper vi skal levere et fantastisk system, sier han.

1000 sykler

Bysykkelparken blir mer enn tre ganger så stor som den har vært under prøveordningen i sommer. Først blir det utplassert 400 sykler våren 2018. I løpet av 2019 vil 400 nye sykler bli utplassert. I 2020 blir 200 sykler til utplassert.

– Det blir en gradvis utrulling. Innen 2020 vil vi ha 1000 sykler utplassert på 100 forskjellige stasjoner i Bergen, sier Haveraaen.

Avtalen mellom partene er ennå ikke underskrevet men tilbudet gjelder for åtte år med mulighet for to års forlengelse.

Dermed er Bergen etter alt å dømme sikret bysykler året rundt de neste ti årene.

– Målet vårt er å ha en ordning som virker godt og er mye brukt. Vi mener tilbyderen vi nå har valgt har et solid opplegg, sier Haveraaen.

El-sykler aktuelt

Det er fortsatt uavklart om El-sykler blir en del av ordningen.

– Det kan det bli. Om og når det i så fall blir, må vi komme tilbake til, sier Bentsen. 

Bergen kommune må ut med åtte millioner kroner årlig for å drifte bysykkelordningen. En moderat sponsorbruk vil også bidra til å finansiere bysykkelparken. 

– Det vil også bli slik at man må betale for å bruke syklene. Hva det vil koste er ikke avklart ennå, sier Haveraaen.

Artikkeltags