17. mai ble cruiseskipet «Viking Star» døpt i Vågen. Dåpen var av det storslåtte slaget, med konsert, og fyrverkeri.

Skipet er også verdens første under norsk flagg, og har Bergen som hjemhavn.

«Viking Star» er også selskapet «Viking Cruises»' første skip ment for cruisetrafikk på havet.

Selskapet har tidligere kun drevet med elvecruise.

Omtale i USA Today

Nyheten om dåpen har også nådd USA, og nettstedet til avisen USA Today, som gis ut i samtlige 50 stater, og er blant landets største aviser.

En av avisens reiselivsjournalister, som har cruise som spesialfelt, har skrevet en fyldig sak om selve dåpen, og om selskapets satsning på cruiseopplevelser til havs.

– Ikke overrasket

Reiselivssjef Ole Warberg er ikke overrasket over omtalen.

– De fleste passasjerer på dette skipets turer er fra USA, samt at rederiet er amerikansk. De er i tillegg en nykommer på havgående cruise. Dette skaper interesse også fra media i USA, sier han.

Han sier at det de siste årene har vært en vekst i amerikanske cruiseturister, men at de i fjor likevel kun utgjorde åtte prosent.

– Årsaken til økningen er nok gunstig valuta og nye flyruter. «Viking Star» har også Bergen som snuhavn, noe som gir flere hotellovernattinger før og etter cruiset. Det gir høyere verdiskapning, sier Warberg.

– Ikke tilfeldig

Partner og medeier i NOR PR, Trond Albert Skjelbred, sier det er vanskelig å si hvor mye en slik omtale er verdt for Bergen eller rederiet i kroner og øre.

– En redaksjonell artikkel er mer troverdig enn for eksempel en annonse, og i tillegg har du fordelen med at hvis noen googler rederiet eller Bergen, kan de finne igjen denne artikkelen, sier Skjelbred.

Han sier det neppe er tilfeldig at artikkelen har blitt som den har blitt.

– Rederiets kommunikasjonsrådgivere arbeider blant annet med å få ut sitt budskap gjennom redaksjonell omtale i mediene, sier han.

– Selskapet har nok kontaktet en reiselivsjournalist som er interessert i slik stoff, sier han.

Han påpeker også at journalisten neppe blir informert om debatten som har rast i forkant av skipsdåpen.

– Bildene blir brukt for det de er verdt av rederiet, sier han.