Gå til sidens hovedinnhold

Da Ingenmannsland ble skrevet i glemmeboken

Jeg er lei på vegne av bilister og barnefamilier som kjører denne strekningen med hjertet i halsen.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Fritt etter Anna Elisa Tryti sitt innlegg 18. mars i år, vil jeg si at fredag 19. mars er også en merkedag i Bergens historie: Da kom det sørgelige dødsbudskapet i Nasjonal Transportplan (NTP): Åsane får ikke en krone til Ringvei Øst den neste NTP-perioden. Staten har så langt ikke gjort sitt i det hele tatt. Regjeringen skylder på lokal innflytelse til at Åsane blir skrapt for håp om ny tunnel. Skuffende og hårreisende ansvarsfraskrivelse. Det er blant annet ni kilometer med livet som innsats fra 27.000 bilister i døgnet og en mengde skoleelever dette handler om. Hva kan være viktigere?

At regjeringen dekker ansiktet med hendene sine for dette og hiver ut brødsmuler er bare et tidssluk. Ringvei Øst får kun planlegging. Merkedagen 19. mars er et jubileum faktisk. Regjeringen har i over 40 år holdt innbyggerne i nordre del av Bergen for narr.

Les også

Den lange veien til Åsane

Tryti kalte samferdselsministeren Knut Arild Hareide «dagens helt» etter nyheten om Bybanen. Jeg visste ikke at stillingen «dagens helt» kan være såpass selektiv. Hareide har selv vært på besøk og omtalt Bømlo som mer trafikksikkert enn Bergen nord. Statsminister Erna Solberg møtte engasjerte aksjonister på Hylkje like ved Steinestøvegen i 2018 og delte ut empati. Solberg sa at bompengene er et spleiselag og det jobbes med muligheter for større veiutbygging som en del av NTP. Vel, denne dugnaden og dette eminente spleiselaget er jeg lut lei av.

Jeg er lei på vegne av titalls av bilister og barnefamilier som kjører denne strekningen med hjertet i halsen. Vi har 15 dødsfall på strekningen så langt, og det finnes ikke en god nok grunn til å vente lenger på enda flere dødsfall. Hva med oss bilister som spiller livets bingo hver dag og håper på bedring.

Løfter må holdes, og hvis noen er i stand til å holde løfter så må det være vår folkevalgte regjering.

Høsten 2020 reiste samferdselsministeren rundt på en løfteturné omhandlende tiltak, jeg syns publikumet skal få erstattet billettene sine. Løftekonserten får terningkast «en».

Midler er heller ikke en god nok unnskyldning. Ringveien er vurdert til å være den åttende mest lønnsomme av 110 veiprosjekter i NTP, hvis hele ringveien Fjøsanger-Nordhordlandsbrua bygges. Lønnsomheten blir enda høyere hvis det investeres på Arna-Vågsbotn. Haukås og Hylkje er det verste infarktsområdet i regionen.

Jeg vil derfor få høre en god nok og gyldig grunn til at Ringvei Øst ikke blir prioritert. Her må regjeringen stramme opp bukser og kneppe opp skjorter, og gi oss i Bergen nord et godt nok svar som forsvarer deres ignoranse.

Les også

BA mener: Feig og ynkelig begrunnelse

Les også

Skuffet og forbannet: – Erna kunne fint latt være å skylde på lokalpolitikerne

Kommentarer til denne saken