Gå til sidens hovedinnhold

De flinke aktørene vil alltid overleve

Artikkelen er over 1 år gammel

Detaljhandelen stenger fysiske butikker, og mange bergensere må ut på nett for å shoppe. Men det betyr ikke nødvendigvis at de fysiske butikkene våre vil dø ut.

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I de kommende ukene og månedene må detaljhandelen respondere på det som kan bli den nye «normalen». Og mange bergenske butikkeiere vil kanskje for første gang oppleve at kundene svikter dem, og kanskje velger utenlandske nettbutikker.

Mange kunder handler på nett for første gang og handler varegrupper de aldri før har handlet på nett. Og dette er en utvikling vi ser etter kun et par uker med krisen. Hva skjer dersom situasjonen vedvarer i mange måneder?

Vi som lager nettbutikker har snakket om viktigheten av å ha to bein å stå på. Nettbutikk og fysisk butikk. Omnikanal, med andre ord. I perioden vi er inne i nå, vil de som har en sterk merkevare i form av fysisk butikk og nettbutikk stå bedre rustet til å takle krisen når kundene ikke dukker opp i den fysiske butikken. Og omvendt: Har du en god merkevare på nett, vil kundene returnere til din fysiske butikk når krisen er over.

Les også

Netthandel kan redde de små butikkene

Mens butikker stenger ned og kjøpesentre står nærmest tomme, er det nærliggende å tro at konsumentene søker til nettet for å handle. Detaljhandlerne øker nå den digitale markedsføringen. De viser til nettbutikken på sine TV-reklamer, og tilbyr fri frakt og mer sjenerøse returordninger. Det skjer aktiv tilpasning til den nye situasjonen.

Vi handler mer på nett under covid 19-pandemien, men bare enkelte varegrupper. Og det er viktig å legge merke til. Mens hjemmefaste handler nødvendighetsvarer som toalettpapir, grønnsaker og brød, så er det ikke alle detaljhandelsbransjer som merker økt pågang på nett. De som har økt salg på nett er varegrupper som dagligvarer, apotekvarer, spill og lek, HOKA joggesko og enkelte andre fritidsutstyr. Da handler det om alle bransjers evne til raskt å snu seg og ta grep om netthandelssalget sitt.

Klesbransjen vokser ikke på nett i denne krisetiden. Når man sitter hjemme skal ikke kundegruppene i bryllup, jobbreise eller møte venninner på en kafe i Bergen sentrum. Og hvis krisen varer lenge, er det nødvendighetsvarer som blir prioritert hvis man står uten jobb. Dette merker allerede den utenlandske nettkjempen Zalando, som melder om kraftig omsetningssvikt. Hvis vi ser på tall fra det amerikanske markedet i mars, har klessalg på nett falt med ca. 15 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Og dette er spesielt. Digitrolls store netthandelsundersøkelse i fjor viste at klær er den mest populære handelsvaren på nett. Men som på alle områder av netthandel: De flinke vil alltid overleve.

Etter hvert som koronaviruset fortsetter å spre seg rundt i Norge og verden, endrer konsumentadferden seg. Egenkarantene og offentlig nedstengning av virksomheter gir muligheter for netthandlerne å vokse de neste månedene. Og endringene får langtidsvirkninger, det er det ingen tvil om.

Les også

Vi trenger nok hender

Ganske tidlig under den pågående pandemien ble det mangel på enkelte varer på apotek og butikker. Produkter som Antibac og andre typer hånddesinfeksjon ble utsolgt overalt. Dette fikk konsumenter til å søke til nettet for å finne slike produkter, noe som igjen endrer kundeadferd til noen kunder som aldri har kjøpt slike produkter online tidligere.

Mer bruk av netthandel kan medføre at konsumentene forandrer sine handlevaner og slutter å handle i fysiske butikker. Jeg tror at vi kan se samme kjøpsadferd utfolde seg i de neste månedene, selv etter at koronakrisen har roet seg.

Et godt eksempel på dette er dagligvarebestilling på nett med hjemkjøring. Ingen av aktørene greide i 2019 å tjene penger. Men over natten fikk tusenvis av nordmenn for alvor øynene opp for tilbudet. «Vil du fortsette å handle dagligvarer på nett etter krisen?» «Ja!», vil nok mange svare. Jeg tror denne bransjen vil få et vedvarende løft, og vil endelig begynne å tjene penger.

I år er det spådd at netthandel vil stå for 10 prosent av det totale detaljhandelsmarkedet. 10 prosent. Det betyr 90 prosent av all handel foregår i fysiske butikker. Men nå tror vi at disse 10 prosentene vil øke fort, godt hjulpet av koronakrisen. Jeg tror vi er oppe i 20-30 prosent av all handel i Norge foregår på nett i løpet av året.

Vi ligger for eksempel langt bak Storbritannia, hvor detaljhandelskjeden John Lewis har mer enn 40 prosent av totalsalget sitt på nett.

Jeg tror ikke at Bergen vil oppleve en stor butikkdød grunnet krisen. Men jeg tror at netthandel vil øke betraktelig. Noen fysiske butikker vil gå konkurs, men de fleste dyktige bedriftseierne vil tilpasse seg. Samtidig oppfordrer jeg deg å ta vare på de lokale aktørene. Uansett om det er en lokal fysisk butikk, eller lokal nettbutikk. Kjøp norsk, kjøp lokalt, uansett om det er på nett eller ikke.

Kommentarer til denne saken