Sandviken kveles av biler, støy og livsfarlig eksos

René Rønshoff vil at bybanen skal gå gjennom Sjøgaten, ikke i tunnel gjennom Sandviken.

René Rønshoff vil at bybanen skal gå gjennom Sjøgaten, ikke i tunnel gjennom Sandviken. Foto:

Av

René Rønshof fra Øyjorden er oppgitt over at politikerne har valgt å legge bybanen i tunnel gjennom Sandviken.

DEL

DebattValg av bybanetrasé gjennom Sandviken handler om kaffe og snitter, et vinglete byråd, miljøet og fremtiden. Om en levende, grønn, trygg og trivelig bydel. Mellom Byfjorden, Fjellveien, Sandviksfjellet og Rundemannen. Om nærhet til havet, fiskekaker, «Jeg tok min nystemte», Brann, buekorps, historie og kultur. Om Bergen, grunnlagt i 1070 – en av verdens vakreste byer.

Men alle disse honnørordene, som våre folkevalgte til alt overmål lover og blander med vennskapelig valgkampløfter, har nå plutselig forsvunnet. Forduftet i løse luften. På et innestengt møterom i byens rådhus. Uten forvarsel. Som en satire. En gjeng politikere fra Arbeiderpartiet, Venstre og KrF. En termokanne med kaffe ogkanskje et fat med snitter i hovedrollene.

Les også:

Det var alt som skulle til. Så var det gjort. Enkelt og effektivt. Med presisjon utført av byrådet. Som skal forvalte fremtiden til Vestlandets hovedstad på vegne av Bergen. Et rungende ja til fortsatt forpesting av en bydel og en bybane gjemt langt inne i et fjell. Flaut? Skammelig? Tankeløst? Nei, overhodet ikke.

Så hva er det som skjer når våre maktmennesker sender termokannen rundt, spiser snitter og smiler til hverandre? Hva foregår i hodene deres? Hva er det som driver dem? Selvutnevnte overmennesker som elsker å bestemme for å bestemme?

Les også: Mener byens politikere er i ferd med å gjøre en katastrofal feil

Visjonsløse individer drevet frem av sine altfor store egoer? Blindet av avstanden mellom hva som egentlig betyr noe og deres egen selvsentrerte fortreffelighet? Mens Sandviken kveles av biler, støy og livsfarlig eksos.

Mens 55.000 biler i fire felt hver eneste dag året rundt presser seg gjennom det som en gang var en hage. Mens svevestøv farger bydelen grå og livsfarlig utslipp gir pustebesvær. Mens trafikkstøyen nekter mennesker og natur å snakke sammen. Hjerterått eller bare idioti?

Tankeløshet eller bare uvitenhet?

Det siste utspillet fra byråd Tryti kom denne uken. Nå vil hun plutselig utrede en tunnel fra Glass-Knag til Sandviken sykehus. Det beviser jo bare at byråden umulig kan ha forstått at trafikkbelastningen og miljøproblemene er absolutt størst mellom Sandviken sykehus og Eidsvågstunellen. Det er på denne strekning at 55.000 biler passerer hvert eneste døgn!

Les også:

Byrådets nei til forlenget Fløyfjelltunell og det siste utspillet fra byråden viser at menneskene på møterommet i rådhuset aldri kan ha gått turen fra Sandviken sykehus til Eidsvågstunellen. Eller syklet fra sentrum til Handelshøyskolen. Har de fulgt barn til Hellen Skole eller til en fotballkamp på Stemmemyren?

Byrådets nei til forlenget Fløyfjelltunell og det siste utspillet fra Byråden viser at menneskene på møterommet i rådhuset aldri kan ha gått turen fra Sandviken sykehus til Eidsvågstunellen.

Har de besøkt familiene som beskytter seg bak stygge skitne plankegjerder langs Helleveien? Har de ventet på bussen ved Gamle Bergen? Har de sett potensial for Sandviken uten en stinkende kloakk med biler som deler bydelen i to? Nei, de har ikke det. Hvorfor ikke? Svaret er en hemmelighet. Det betyr ikke noe heller. Kaffen er varm. Dessuten regner det ute.

Les også andre saker om bybanelinjen mot Åsane:

Avstanden mellom lovnader og løgn, makt og folk, snitter og fakta, hverdagsliv og møterom er uten ekko. De er de og vi er vi. Arrogansen er følbar. Stakkars løftebryter Harald Schjelderup. Han er lei seg. Vi er lei han.

Og selveste byråden for byutvikling, Anna Lisa Tryti, har begynt å gå baklengs. KrF har plutselig sett lyset fra sin skaper i en svart bybanetunnel og Venstre med sin grønne profil er blitt en grå tungpustede rævdilter. Og argumentet? Antakelig kanskje ca. 10 prosent prispåslag i en milliardkalkyle ingen vet noe sikkert om.

Bybane i svarte fjellet og fortsatt forpesting av Sandviken koster kanskje ca. 10 milliarder kroner. Forlengelse av Fløyfjellstunellen, bybane i Helleveien, sykkelstier og grønt bomiljø koster kanskje 15 prosent mer. Mye?

Ikke for et bedre bomiljø og ikke for et grønt skifte som politikerne snakker så varmt om. Og i alle fall ikke for en biltunnel som må bygges en gang i fremtiden likevel. fire-felten i Helleveien ble bygget for 12.000 biler i døgnet. Om 10 år vil kanskje 70.000 biler passere her.

Les også:

Situasjonen er og vil bli enda mer uholdbar i årene som kommer. Men for byrådet er alle gode argumenter for forlengelse av Fløyfjelltunnelen fra Sandviken Sykehus til Eidsvåg plutselig forduftet.

En usikker merkostnad på ca. 15 prosent og var alt som skulle til. Visjoner og vilje til en grønnere bydel ble skylt ned med en siste lunken kaffekopp. Så gikk byrådet hjem.

En god dag på jobben? Helt sikkert. Snittene var jo ganske gode. Særlig de med reker. Fremtiden og miljøet i Sandviken får nå bare vente til en annen gang.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags