Alle elever fortjener en flink lærer

Hva er en god lærer, synes du? Innsender Nina Aarbakke Torvund mener at en god lærer er en man først og fremst kan stole på: – Trygge elever lærer mer, skriver hun.
ILLUSTRASJONSFOTO: BA-arkiv

Hva er en god lærer, synes du? Innsender Nina Aarbakke Torvund mener at en god lærer er en man først og fremst kan stole på: – Trygge elever lærer mer, skriver hun. ILLUSTRASJONSFOTO: BA-arkiv Foto:

Av

Lengre utdanning, mer praksis og bedre lønn er det som trengs for gode rollemodeller i klasserommet, mener Nina.

DEL

MeningerEn lærer er en person som veileder, hjelper og er en rollemodell for barn og unge. Man tilbringer omtrent like lang tid med en lærer og på skolen i hverdagen som man bruker hjemme med familien. Nesten all den faglige kunnskapen til alle personer i hele verden har man lært fra en lærer.

Er det ikke da viktig at alle har en flink en?

Jeg er sikker på at nesten alle mennesker i verden ønsker at elever skal ha gode lærere. Hva er egentlig en god lærer? Alle har forskjellige meninger om hvordan en lærer burde være og hvilke læremetoder hen burde bruke. Noen mener at en flink lærer burde være streng og beholde stillhet i klasserommet. De mener at det burde være konsekvenser i form av straff.

Jeg mener at en god lærer er en man først og fremst kan stole på. En lærer som beholder roen i klasserommet og er streng, kan virke både skummel og slem. Elever har vanskelig for å snakke med slike lærere om problemer. I tillegg er det få lærere som faktisk ordner og følger opp disse problemene, en flink lærer burde kunne gjøre nettopp dette. Trygge elever lærer mer.

Læreren er ikke bare en person som skal lære oss faglige ting eller lære oss hvordan vi skal oppføre oss. Alle lærere er rollemodeller. Er man en god rollemodell hvis man står og kjefter på elever for å få dem til å være stille? Eller hvis man forteller elevene at de ikke kan gå med sko inne, eller ikke kan sitte på mobilen, gjør begge deler selv og forteller at man gjør det fordi man er voksen?

Å le, smile og være komfortabel foran klassen, og til og med kunne gjøre feil, er hvordan en lærer burde opptre. Det er både enkelt og bra for elever å følge et slikt eksempel.

Andre mener at en lærer bør følge lærebøkene og at man lærer best av å pugge. De mener at elever burde sitte i ro og skrive eller at læreren burde forelese og skrive på tavlen.

Det er på tide at folk får øynene opp. Vi lever ikke i år 1980 lenger. For det første er det vitenskapelig bevist at mange elever lærer bedre av muntlige og praktiske læremetoder. For det andre burde en god lærer ta med seg elevene sine ut i naturen når de har naturfag, eller gå på museum når de har samfunnsfag.

Er man en god rollemodell hvis man står og kjefter på elever for å få dem til å være stille?

Det er også viktig at lærere forklarer temaet på en enkel og lett forståelig måte, og gjerne bruke læringsvideoer som det er masse av på nett.

I fremtiden vil samarbeid være veldig viktig. Flinke, gode lærere legger opp til akkurat dette. Elever lærer flere nye måter å se og gjøre ting på. Dette fungerer også godt for klassemiljøet og det sosiale. Man lærer av andre, men er det ikke viktig at man kan lære av flere enn bare lærerne sine? Jeg som elev lærer også mer når jeg får dele min kunnskap med andre.

Lengre utdanning og bedre lønn vil gi mange flere og bedre lærere. Men jeg mener at det viktigste er at lærerne har ett helt år med praksis. Man trenger ikke å være veldig sterk faglig hvis man bare bruker de rette læremetodene.

Hvis alle lærere hadde vært både gode rollemodeller, flinke lyttere, har bra læringsmetoder og hjelper elevene til å mestre samarbeid, er jeg sikker på at de aller fleste elever ville ha gledet seg til skolen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags