BA mener: Streng grensekontroll vil redde norske liv

 Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil pussig nok ikke innføre full kontroll av alle vogntog på alle grenseoverganger inn til Norge. Det må gjøres for å stoppe trafikkfarlige vogntog og sjåfører.foto: Skjalg ekeland

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) vil pussig nok ikke innføre full kontroll av alle vogntog på alle grenseoverganger inn til Norge. Det må gjøres for å stoppe trafikkfarlige vogntog og sjåfører.foto: Skjalg ekeland

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Full kontroll på grensen er det viktigste tiltaket for å redusere antall trafikkfarlige vogntog og risikoen for dødsulykker på norske veier.

DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) nøler, men kontroll av alle vogntog på alle grenseoverganger døgnet rundt er det eneste som nytter.

Mange utenlandske vogntog medfører langt større fare på norske veier. Noen fordi de ikke behersker norsk vinterføre. Andre fordi de kjører på tynnslitte dekk eller sommerdekk vinterstid. Mange andre alvorlige regler brytes daglig. Vogntogene strømmer inn over grensen. De er uberegnelige, skaper redsel og utrygghet. De skader og dreper i verste fall uskyldige norske bilister.

Vi har i praksis åpen grense for utenlandske vogntog. Departementet får nå gjennomført hyppigere kontroller av vogntog rundt i landet. Det er vel og bra, men ikke tilstrekkelig. Slike kontroller blir raskt avslørt, og sjåførene varsler hverandre. Selv om utenlandske sjåfører kjører på luselønn, så har de tilgang til såkalte sosiale medier.

Dale vil ikke innføre full kontroll døgnet rundt på grenseovergangene fordi det vil gi lange køer. Jo, det vil gi kø, men vil også forhindre trafikkulykker. Dessuten snakker vi om en overgang. Etter som det blir kjent at alle vogntog stoppes og bare de lovlydige slipper inn, så vil køen fort bli kortere. Det blir nesten som med flyktninger.

Trafikkfarlige utenlandske vogntog øker faren for alvorlige ulykker, og de har norske medskyldige. Oppdragsgivere som vil betale minimalt for frakten, og ikke bryr seg om at underbetalte sjåfører og trafikkfarlige vogntog øker trafikkfaren. Neste gang det smeller, og en utenlandsk sjåfør havner i retten, bør man også se på hvem som eier lasten – og fortjener sin del av straffen.

Norske oppdragsgivere kan ikke lenger få lov til bare å tenke på pris. De må også sjekke langt bedre hvem de engasjerer og stille krav til både lønns- og arbeidsforhold, og sikkerhet. Det vil bedre trafikksikkerheten.

Det eneste som er verre enn å velge billigste utenlandske operatør uten å bry seg om sikkerhet, er når et norsk selskap oppretter datterselskap i Øst-Europa for å kunne underby norske transportselskap og sjåfører. Sosial dumping bør ikke bare medføre full kontroll på grensen, men innreiseforbud.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken