Om Bergen skal bli grønn, må sykkelen satses på

– BA-leder skriver at sykkelsatsingen kan koste mer enn det smaker. Det er skuffende lesning, skriver innsenderen. Foto: Tom Hjertholm

– BA-leder skriver at sykkelsatsingen kan koste mer enn det smaker. Det er skuffende lesning, skriver innsenderen. Foto: Tom Hjertholm Foto:

Av
DEL

MeningerLederen i BA 29.03 med forslag om å se kritisk på sykkelbyen Bergen var både forbausende og skuffende lesning. «Det kan være at sykkelsatsingen koster langt mer enn den smaker», skriver lederen, og putter inn et lite «kan», for ikke å virke for bastant.

Til det kan jeg bare svare: «Det kan være at sykkelsatsingen er verdt hver eneste krone». Og jeg vil føye til at det ikke er noen vei utenom sykkelsatsing, dersom Bergen skal bli grønn.

Men ikke nok med det. Samme leder foreslår også at Bergen istedenfor sykler, HELLER skal vurdere å satse på kollektivtilbud, flere båtruter og en skikkelig fotgjenger-strategi. Men det er jo ikke snakk om enten eller her.

Kollektivtrafikk, båtruter og fremkommelighet for syklister og fotgjengere er selvsagt alt sammen like viktig, og ikke bare like viktig, med må virke sammen, for å farge byen grønn.

Men ikke nok med det. Lederen skriver at det også «kan være at man må ta i betraktning at det fra naturen side ikke er lagt spesielt godt til rette for at Bergen skulle bli en sykkelby. Det kan ha noe med vær, vind og topografi å gjøre». Jeg hadde ikke trodd at jeg skulle lese i BA at bergensere unngår regn.

Når det gjelder topografi, så tenker vel lederen på oppoverbakker som det ganske riktig er en del av i Bergen. Da er det fullt mulig å gå av sykkelen og trille den et stykke. Verre er det ikke.

La ikke topografien skygge for at sykkel er en intelligent transportløsning, til sitt bruk.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags