Ladestasjonene gir meg lyst til å kjøpe dieselbil

El-bilisten bak dette innlegget er oppgitt over blant annet dårlige ladere og ladestasjoner uten tak. Foto: Mads Trellevik

El-bilisten bak dette innlegget er oppgitt over blant annet dårlige ladere og ladestasjoner uten tak. Foto: Mads Trellevik

Av

Det er på tide at el-bilister begynner å stille krav til brukervennlighet ved ladestasjoner, skriver innsenderen.

DEL

MeningerJeg var i Bergen forrige tirsdag kveld og måtte lade for å kjøre videre mot Stavanger. Jeg forsøkte å lade ved ladestasjonen på Danmarksplass, men ble forferdelig skuffet. Ingen av hurtigladepunktene virket, og regnet høljet. Kan man i hvert fall få opp et lite tak så man kan stå noenlunde tørt mens man knoter med ladebrikke eller med ladeapper på mobilen? Ikke alle mobiler tåler bergensregnet.

Ikke alle vet at BKKs ladeapp heter «Bilkraft» – uansett virket ikke den heller da jeg endelig hadde fått lastet den ned, og nå var mobilen blitt søkkvåt. Det var mørkt, og belysningen på denne stasjonen er helt forferdelig dårlig. Skilting som viser hvilke ladere som går til hvilke type biler, er elendig – bare prøv det i mørket! Det må på plass teknologi som ikke er så knotete å få til at man blir både søkkvåt og forbannet – og får lyst til å kjøpe dieselbil igjen.

Kjørte derfra til hurtigladeren på Fjøsanger hvor det sto en bil fra før og hvor vi var to andre biler som ikke fikk lade fordi kapasiteten på denne enslige hurtigladeren var så liten at når en bil var tilkoblet, kunne man ikke lade samtidig på de to andre uttakene. Dette er et vanlig problem med svært mange ladere. Irriterende – skaff nok strøm slik at laderne gir det de skal.

Det er ikke gøy å måtte stå med en våt mobil og finne et nummer å ringe for å finne en ladeoperatør som kanskje kan hjelpe ...

Jeg kjørte videre til Fortums stasjon utenfor Kiwi på Os, hvor ladebrikken virket og jeg var tilkoblet og i gang med ladingen i løpet av 10 sekunder. Så noen har fått det til. Det må da i himmelens navn BKK, Bergen kommune og fylkeskommunen klare også.

Når man kommer kjørende langveisfra til Bergen er det ikke naturlig å stoppe i Fana eller Nesttun. Bygarasjen er et naturlig stoppested for mange. Hvorfor i alle dager bygger man ikke hurtigladere her slik at folk kan få stå under tak og lade opp bilen sin til å fortsette turen til Voss, Stavanger, Sogndal eller hvor ferden enn går videre?

Jeg kjørte 4500 kilometer, Norge på langs, med el-bil i sommerferien og oppdaget at det gledelig nok er flust med ladere langs hovedveiene, men laderne fjusker og knoter i halvparten av tilfellene. Snakk med en hvilke som helst el-bilist og de vil bekrefte at det er mye styr med ladere for å få de til å virke. En bensinpumpe svikter aldri!

Det er ikke gøy å måtte stå med en våt mobil og finne et nummer å ringe for å finne en ladeoperatør som kanskje kan hjelpe, og særlig ikke når det regner, blåser og hendene begynner å bli valne – og kone og unger i bilen maser om at vi ikke rekker fergen. Hele familien ønsker etter hvert den nye fine elbilen du har kjøpt for å spare penger og miljø, dit pepperen gror. En ladestasjon er ikke fullgod før både teknologi, plassering og utforming er på plass. Det er på tide at el-bilister begynner å sette krav til kvaliteten på den infrastrukturen som er i ferd med å bygges ut.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags