Derfor bør godsterminalen bygges i Samnanger

Her i Samnanger vil Håvard Nordberg fra Knarvik ha den nye godsterminalen for Bergen.

Her i Samnanger vil Håvard Nordberg fra Knarvik ha den nye godsterminalen for Bergen. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Alle «gode» forslag om å plassere godsterminalen i bynære strøk, bommer fullstendig på byens behov og regionens muligheter, skriver Håvar Nordberg i dette innlegget.

DEL

MeningerÅ legge godsterminalen der det er foreslått nå, er som å bygge en terminal for den 100 års perioden vi har lagt bak oss. Forslagene neglisjerer fullstendig byens allerede stagnerende trafikk og den regionale vekst som vil fremtvinge seg de neste 100 årene.

La oss heller løfte blikket og legge terminalen til Samnanger hvor den kan enkelt kobles til sjøtransport, landtrafikk og jernbane. Samnanger er, faktisk, Vestlandets naturlige knutepunkt med god plass til fremtidige utvidelser.

Det eneste vi trenger, er politikere med visjon og mot som kan ta beslutninger for hele Vestlandets fremtid. Da kan Bergen bli den regionshovedstaden vi trenger mellom Rogaland og Møre. Det er enkelt og mulig, men da må alle gode krefter samles om en «masterplan». Den bør inkludere E134 over Jondal til Os/Bergen, E39 via Indre Alternativ til Romarheim, E16 i tunnel fra Trengereid til Samnanger/Dale/Voss og RV 7 i tunnel under Kvamskogen.

Dermed flyttes tilnærmet all uønsket trafikk ut av Bergensgryten og vil bidra positivt til den regionale utviklingen som kommer. La oss bare ikke rasere alle bynære strøk først. B

roplanene på Bjørnefjorden kan overføres til fremtidig kryssing av Sognefjorden hvorved det spares 250–500 milliarder. Broen med relaterte kostnader alene, kommer på minst 100 milliarder, når alle fakta kommer på bordet. Dertil kommer utvidelser, med midlertidige ombygninger til Romarheim, som vil koste minst 150 milliarder.

Endelig har vi kostnadene ved endeløse køer og forsinkelser, i tillegg til helse- og miljøskader som ingen snakker om. Dette har vi bare ikke råd til og kan enkelt unngå som foreslått ovenfor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags