Er dette typisk norsk?

Innleggsforfatter Jens Lorentzen spør om det er blitt typisk norsk å være vulgær og tanketom, og referer blant annet til festen under femmilen i Holmenkollen 10. mars.

Innleggsforfatter Jens Lorentzen spør om det er blitt typisk norsk å være vulgær og tanketom, og referer blant annet til festen under femmilen i Holmenkollen 10. mars. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Er det pengerikelighet som som har gjort nordmenn til miljøsvin og tanketomme forbrukere? spør Jens Lorentzen i dette innlegget.

DEL

MeningerI de senere årene har nyrike russere og kinesere markert seg som ufordragelige turister her i landet, og i andre land hvor de måtte dukke opp. De er uhøflige og breier seg med sine penger på en måte som skaper en generell forargelse i de landene som de besøker.

På Kanariøyene reiser det mange nordmenn som også oppfører seg prangende og sett med spanske øyner, uhøvisk. Vi er uhøflige, vi bruker spisse albuer i køer, vi drikker mye alkohol og blir ufordragelige. Kort sagt; vi oppfører oss dårlig på sydlige breddegrader. Men da er vi jo på tur med tilgang på billig brennevin. Hjemme, ja hjemme vet vi jo å oppføre oss. Er det slik?

Det er typisk norsk å ta med telt og sovepose i Nordmarka for å lade opp til femmilen. Den norskeste av alle langrenns-distanser overværes av begeistrete tilskuere fra et naturelskende folkeferd. Her skal det brennes bål og teltes i nær kontakt med naturen. For å få de beste plassene langs løypen, søker man seg opp til teltplassene dagen før rennet går av stabelen. Mens sekker pakkes, planlegges døgnet som skal oppleves i det fri. Og det beregnes hvor mye sprit, vin og øl som skal konsumeres. For mange er derfor fyllefesten en kalkulert og villet hendelse, der ingenting overlates til tilfeldighetene.

For mange er derfor fyllefesten en kalkulert og villet hendelse, der ingenting overlates til tilfeldighetene.

At ølbokser og flasker, samt annet boss etterlates i naturen ved festens eller løpets slutt, er kan hende ikke så overraskende. Noe mer tankevekkende er det at telt, kokekar og klær også forlates når det tas fatt på hjemveien. Nå når snøen har smeltet, dukker det stadig opp mer boss etter de glade tilskuerne. Skjønt gleden forsvant da horder med berusete tilskuere skulle ta t-banen tilbake til sine hjemsteder i byen.

Er vi her ved det ultimate resultat av forbrukersamfunnets absolutte forakt for ting, og den gamle ideen om å ta vare på ting er en saga blott? Er det pengerikeligheten som har gjort nordmenn til miljøsvin og tanketomme forbrukere? Og hvem er disse brautende og aggressive fyllikene som er vant til å få tak i det de vil, og betale seg ut av hva de vil?

Men med vulgarismen særlig fra Holmenkollen friskt i minne, må det være lov å spørre om det nå er typisk norsk å være en nyrik tølper?

Disse mennene tar mye plass. Ja, for de er i hovedsak yngre menn. De er dårlige rollemodeller for den oppvoksende slekt. I et av verdens rikeste land boltrer de seg i en selvtilfreds rus, langt vekke fra sine forfedres nøysomhet og age for norsk kultur. Påskeuken var intet unntak. Når gylne dråper fortæres og musikken hamrer løs på de nyrike i formiddagstimene på de kjente skistedene, ja da er det riktig å spørre: Er det dette som er påskens essens? Er det blitt typisk norsk å være vulgær og aldeles tanketom?

For dette er noe nytt som i sammenheng med Holmenkollen var så omfattende at det vekket internasjonal oppsikt. Så kan man si at det store flertallet er miljøbevisste, respekterer naturen, og stort sett vet å oppføre seg dannet. Ja vel. Men med vulgarismen særlig fra Holmenkollen friskt i minne, må det være lov å spørre om det nå er typisk norsk å være en nyrik tølper?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags