BA mener: Mye smartere å bruke penger på miljøferger

Fylkesleder Gustav Bahus (t.v.) og samferdselsminister Jon Georg Dale har i det lengste argumentert for fergefri  E39 og bro over Bjørnefjorden, men kan likevel måtte nøye seg med utslippsfrie ferger til og fra Halhjem.

Fylkesleder Gustav Bahus (t.v.) og samferdselsminister Jon Georg Dale har i det lengste argumentert for fergefri E39 og bro over Bjørnefjorden, men kan likevel måtte nøye seg med utslippsfrie ferger til og fra Halhjem. Foto:

Av

Tiden løper fra fergefri E39 og bro over Bjørnefjorden. Klimahensyn taler stadig mer for heller å satse på utslippsfrie ferger.

DEL

MeningerPrislappen på fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim var i 2013 på hele 150 milliarder. Prisen har så steget og steget etter at regjeringen vedtok det luftige prosjektet.

Etter hvert til uoverkommelige 340 milliarder. Dette monsterbeløpet burde i seg selv være mer enn nok til å si stopp, men regjeringen har – hardt presset av blant annet brofanatikere i Bergen og på Stord – holdt fast på planene. Blant annet om en bro over Bjørnefjorden til 35-40 milliarder.

Statsminister Erna Solberg (H) har strukket seg til er å be om kostandskutt. Stadig flere har etter hvert tatt til orde for å droppe fergefri E39. BA var tidlig ute med å si nei broen over Bjørnefjorden. Vi har langt viktigere – og livsviktige – prosjekt å bruke pengene på. For eksempel mellom Arna og Voss.

Samtidig vinner miljøhensyn stadig bedre frem i norsk politikk. Også i regjeringen. Utslippene fra biler skal reduseres kraftig i retning null, og biltrafikken skal i hvert fall ikke øke. Noe som ikke rimer med gedigne samferdselsprosjekt som forutsetter stadig mer trafikk. Som Rogfast i en nesten 30 km lang undersjøisk tunnel, eller som broen over Bjørnefjorden.

Nå kan Venstre endelig ha forstått hva det betyr å være et miljøparti. Representanter for partiet fortalte forleden til VG at fergefri E39 bør vrakes for klimasatsing. Man bør heller bruke pengene på nullutslippsskip. Utspillet fra Venstre kan bety at regjeringen nå leter etter en vei ut av uføret – vekk fra fergefri E39. Det smarteste argumentet kan da være miljøet.

Noe som vil være svært godt nytt for fylkene her vest. Nye Vestland sliter økonomisk etter å ha satset over evne på utslippsfrie ferger. Noen vil gjerne gjøre et nei til fergefri E39 til en konflikt mellom Oslo og Vestlandet. Der østlendingene igjen stjeler våre penger. For å bruke til vei og bane rundt Oslo. Nei, da dør miljøargumentet for regjeringen like fort som det er født. Pengene vil virke langt bedre på utslippsfrie ferger og veier her vest. Fremtiden er her.

Et praktisk argument for utslippsfrie ferger er at de kan flyttes til et annet samband, en annen landsdel eller et annet land om de viser seg for store eller små. Det er verre å flytte en firefelts bro fra Bjørnefjorden.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags