Fritakene for el-bilene er ikke bærekraftige

Tesla-eiere må snart kunne tåle at politikerne gir dem høyere avgifter og litt bompenger.

Tesla-eiere må snart kunne tåle at politikerne gir dem høyere avgifter og litt bompenger. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Politikernes angst for å røre med fordelene til el-bilene, det viser ganske enkelt at el-bilen er blitt til en hellige ku for dem.

DEL

MeningerDet aller verste er at man er så redd for å røre med fritaket fra bompenger. Alle som kan telle til ti bør også klare å telle seg frem til at regnestykkene ikke lenger går opp.

Store veiprosjekt skal finansieres med bompenger. Da nytter det ikke at det fortsatt skal være gratis å kjøre el-biler. Da vil det etter hvert bare være idioter som ikke kjøper og kjører el-bil. Da må vi i hvert fall helt slutte med å finansiere veiprosjekt med bompenger.

Visst er det bra at stadig flere parkerer fossilt brennstoff og heller kjører el-bil. Visst har det vært på sin plass å bruke subsidier og økonomiske fordeler for å få bilister til å gå over til el-bil, men samfunnet kan ikke fortsette å la det være fritt frem for slike biler. Det har vi ikke råd til. Derfor er det fornuftig å øke avgiftene ved kjøpt av store el-biler. Derfor må alle el-biler betale bompenger, men gjerne med ra- batt og til halv pris.

I begynnelsen var det helt avgjørende at el-biler fikk særbehandling. At samfunnet på flest mulig måter stelte svært godt med den. Nå har el-bilene vokst seg store og kraftige. Ikke minst har bilprodusentene forstått at dette er fremtiden. Da er det på tide at norske politikere får kurert sin berøringsangst, og tør røre sin aller helligste ku.

El-biler kan gi sitt betydelige bidrag til at vårt klima ikke kollapser, men gjør det ikke alene. Dessuten handler dette om mer enn luftforurensing. Også el-biler trenger veier og broer å kjøre på, eller for den del ferger å reise med. Noe som bringer oss til en annen side. Ikke av fjord- en eller sundet, men av subsidiebruken.

At bilferger og andre skip går over til fornybar energi kan også gi store bidrag. Når Hordaland fylke vil ha bilfergene over på el-kraft er det forstemmende at staten ikke vil bidra med penger. Det er lite smart, og det gjør engasjementet for el-bilene til tvilsom symbolpolitikk.

Tenk om rikspolitikerne klarte å tenke vei og sjø samtidig, og så mulighetene til havs. Norge har neppe mye å bidra med i videre utvikling av el-biler. Om vi derimot satser på å utvikle teknologi til sjøs, så kan Norge gå helt i tet, skape ny teknologi og nye norske arbeidsplasser. Det kan være langt bedre bruk av subsidiekroner enn å la el-bilenes fordeler vokse videre.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags