Å skylde butikkdøden på bompenger blir for enkelt

Ved årsskiftet er det slutt for det tradisjonsrike Løveapoteket i Strandgaten (bildet). – At butikker får problemer i sentrum handler om mer enn bare bompenger, skriver innleggsforfatteren. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Ved årsskiftet er det slutt for det tradisjonsrike Løveapoteket i Strandgaten (bildet). – At butikker får problemer i sentrum handler om mer enn bare bompenger, skriver innleggsforfatteren. Foto: Emil Weatherhead Breistein

Av

Hvis teorien til FNBS Trym Aafløy stemte, ville også Oslo sentrum slite.

DEL

MeningerI sitt første møte i Bergen bystyre kritiserer FNBs Trym Aafløy det nye byrådets plattform. I denne kritikken trekker han frem et velkjent argument fra bompengenes fiender, nemlig butikkdød i sentrum. Han kaller det hele en krigserklæring mot byens egne innbyggere, og at kundene uteblir. Samtidig kan man på Bergensavisens nettsteder lese om at Bergens nest eldste apotek legges ned fra nyttår. Kommunikasjonssjefen i Apotek 1 sier at «kundemassen har endret seg» og at det ikke er lønnsomt å drive der.

Når Aafløy og hans meningsfeller nærmest utelukkende ser på sammenhengen mellom bompenger og handel i sentrum tror jeg de ignorerer flere variabler som burde adresseres, og gjør det hele litt for enkelt.

Marianne Flø og Rina Brunsell Harsvik fra Cowi publiserte et innlegg i Dagens Næringsliv som handler om nettopp dette. Bilfritt byliv er ikke den eneste grunnen til at butikker og den tradisjonelle handelen sliter. Oslo har gjennomført ganske tøffe, grønne tiltak mot bilisme og forurensning i sentrum, og hvis teorien til Aafløy stemte ville denne byen slite. Bjørn Næss, administrerende direktør i Oslo Handelsstandsforening, er sitert i samme artikkel og forteller derimot at Oslo sentrum gjør det bedre enn utkantene.

Fortsetter under bildet.

Martin André Blomli Frøyseth.

Martin André Blomli Frøyseth. Foto:

I Bergens mange bydeler finner vi enorme kjøpesentre, og disse tiltrekker seg selvfølgelig kunder, og disse ville i utgangspunktet sannsynligvis handlet der selv om det ikke var bompasseringer til sentrum. Det er heller ikke realistisk at alle kundene fra kjøpesentrene i disse bydelene skal trykkes inn i Bergen sentrum. Man kan riktig nok se at kjøpesentrene i sentrum, slik som Galleriet, har levert dårligere resultater enn tidligere.

Den Danske Bank viser derimot til en undersøkelse av 300 nordiske aktører hvor de forteller at mye skyldes at forbrukere er mer opptatt av å bruke penger på opplevelser, samtidig som netthandel tar en større del av kaken. Det kommer også frem, slik som Flø og Harsvik har konkludert med, at folk jevnt over har blitt mer bevisst på forbruket sitt.

Med andre ord har kanskje klima- og miljøhensyn blitt viktigere enn å ha de nyeste dingsene på markedet, og at vi ikke trenger å bruke like mye som tidligere. Det er kanskje heller en krigserklæring mot byens beboere å nærmest mene at privatbilismen er nødvendig for sentrum, og at vi eventuelt må tilbake til tidligere nivåer.

Vi har lenge hatt store problemer med luftkvaliteten i sentrum, noe som Aafløy tidligere har avfeid som skremselspropaganda. Det er bedre med et levende, grønt sentrum med god luftkvalitet enn alternativet. Løsningen finner vi ved å ha gode kollektivtilbud som gjør det enklest mulig for alle å komme seg til sentrum, slik som Bybanen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags