BA tar de unges meninger på alvor!

Daniel, Sverre, Mats, Mads, Noor, Ines, Frida og Christin i 7. klasse ved Kronstad skole skriver om blant annet Bybanen, skolemat og bompenger. Bli med i diskusjonen! (Endre og Oline ikke tilstede på bildet).

Daniel, Sverre, Mats, Mads, Noor, Ines, Frida og Christin i 7. klasse ved Kronstad skole skriver om blant annet Bybanen, skolemat og bompenger. Bli med i diskusjonen! (Endre og Oline ikke tilstede på bildet). Foto:

Av

Elevene ved 7. trinn på Kronstad skole er opptatt av det som skjer i Bergen.

DEL

MeningerHar du eller klassen din en mening som dere vil dele med andre? Send det til oss i BA! E-post: debatt@ba.no

Vi jobber bedre på full mage

Vi syns at alle skoler skulle hatt skolemat, i hvert fall to dager i uken. Vi tenker at det er bra å ha skolemat fordi det er barn som ikke har med seg matpakke, kanskje fordi foreldrene ikke har råd til mat.

Vi syns at skolen skal ta seg råd til skolemat. Hvis man har full mage, jobber man bedre enn på tom mage. Man konsentrerer seg bedre enn om man er veldig sulten.

Blir det rester, kan man spise dette neste dag eller servere det på SFO. En av dagene kan vi ha kjøttfri dag, og en av dagene kjøttdag.

Frida og Ines (12)

Bygg Bybanen under havet

Vi vil ikke at Bybanen skal gå over Bryggen. Det blir galt fordi det ødelegger Bryggen, og Bryggen er Bergens kjennetegn.

Vi kan for eksempel sende Bybanen under havet i en glasstunnel slik at folk kan se hvor mye skade de gjør mot havet.

Da kan de selv se hvor mye plast som ligger der, så kanskje begynner flere å kildesortere og slutter med å kaste ting i havet.

Daniel og Sverre (12)

Ikke blokkér Bryggen

Bryggen er en stor og viktig del av Bergen, derfor vil vi ikke at bybanen skal blokkere og ødelegge Bryggen. Vi forstår at Bybanen er mer miljøvennlig å drive, men dersom det bygges bybane på Bryggen, kommer det jo til å bli sluppet ut masse eksos under veiarbeidet.

Bryggen har vært en del av Bergen i nesten 1000 år, vi vil ikke at den blir blokkert av Bybanen. Bryggen er den tredje mest besøkte turistattraksjonen i Norge, derfor vil vi ikke at den skal ødelegges av en bane. Vi tror færre turister vil komme på besøk til Bergen dersom banen går over Bryggen, og at vi dermed vil tjene færre penger på turistene.

Dersom Bybanen blir bygget på Bryggen, vil det dessuten bli mindre plass til restauranter, butikker osv.

Bybanen må også gå sakte for at den ikke skal skade noen, og da er det fortere å gå eller sykle. Vi tenker at løsningen er å ikke bygge bybane på Bryggen, eventuelt bygge den under bakken.

Christin og Noor (12)

Fortsetter under bildet.

Disse elevene ved Kronstad skole har samarbeidet og sendt inn sine debattinnlegg til BA.

Disse elevene ved Kronstad skole har samarbeidet og sendt inn sine debattinnlegg til BA. Foto:

Steng sentrum for trafikk

På Bryggen er det altfor mye trafikk og kaos. Alle bussene og bilene som drar inn til byen forurenser og ødelegger for at turistene skal få se byen vår – og for oss som bare vil nyte byen vår. Derfor burde vi stenge Bryggen for trafikk og heller bygge bybane over Bryggen. Da blir det mindre trafikk og kanskje flere lar bilen stå igjen hjemme.

Noen tider på dagen tar det kortere tid å gå fra Torgalmenningen til Koengen enn å ta bussen. Problemet er at det er så mange busser og biler som skal gjøre gjennom byen for å komme seg hjem. Da blir det mye kø og trafikken går sakte.

Vi mener at bompenger er bra, for da vil kanskje folk heller velge kollektiv-transport. Da blir det mindre kø og mindre forurensing inne i sentrum. Bompengene som kommer inn, kan man bruke på bedre sykkelvei, store fortau, og broer istedenfor ferge.

Vi kan stenge hele sentrum for trafikk og heller installere flere bysykler på Bryggen og på Nordnes, eller ta Bybanen som går gjennom byen. Da blir det mindre kaos i sentrum og alle kan få nyte Bergen uten at det kommer en buss hvert minutt eller biler som kjører forbi. Er du opp til 17 år, kan du komme deg rundt i hele byen for kun 365 kroner i måneden.

Vi vil senke dagspasset på bysykler til 25 kroner per dag, og legge inn månedspass til 75-80 kroner måneden. Bybanen bør dessuten bygges så langt som mulig, for da har flere tilbudet om en god kollektiv transport.

Mats og Mads (12)

Fortsetter under bildet.

– Send Bybanen under havet i en glasstunnel slik at folk kan se hvor mye skade de gjør mot havet! skriver Daniel og Sverre.

– Send Bybanen under havet i en glasstunnel slik at folk kan se hvor mye skade de gjør mot havet! skriver Daniel og Sverre. Foto:

Bompenger er for dyrt

Vi synes bompenger er bra! Men vi respekterer også de som ikke liker dem, de liker dem kanskje ikke på grunn av at prisene er litt høye. Vi tror at prisene burde vært litt lavere, for vi trenger fortsatt bompenger i byene.

Det er de som bor og ferdes i byene som blir mest rammet av eksos, så der bør vi ha bompenger, men på landet hvor det ikke er så mange som kjører – der trenger vi ikke bompenger. Nå koster det ca. 40 kroner for en vanlig bil å passere bomringen, ca. 80 kroner for kjøretøy over 3,5 tonn, og ca. 16 kroner for el-biler. Vi syntes det burde koste 25 kroner for vanlig bil, 60 kroner for dem over 3,5 tonn, og 10 kroner for el-biler.

Løsningen kan også være at man kan kjøpe månedskort/årskort hvis man kjører gjennom bommen hver dag. Dette kortet må koste mindre enn ordinær totalpris for daglige passeringer.

Endre og Oline (12)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags