Det må jo lønne seg å velge miljøvennlig

 – Regjeringen vil gi skattelette til de som kjører mye gjennom bomringen og øker momsen på kollektivbillettene. Foto: Eirik Hagesæter

– Regjeringen vil gi skattelette til de som kjører mye gjennom bomringen og øker momsen på kollektivbillettene. Foto: Eirik Hagesæter

Av

De som forurenser mer enn gjennomsnittet må betale inn mer i avgifter enn de får tilbake, mens de som forurenser mindre vil få tilbakebetalt mer, mener Mona Høgli (MDG).

DEL

MeningerNoen ganger får jeg lyst til å snu verden på hodet. Som nå, når regjeringen vil gi skattelette for de som kjører mye bil gjennom bomringene, men øker momsen på kollektivbillettene og kutter i pendlerfradraget. Det skulle jo vært tvert om!

Vi må heller belønne de som velger miljøvennlig. Når det gjelder transport, har Miljøpartiet De Grønne i mange år hatt et programpunkt om klimaavgifter til fordeling (KAF). Det går kort fortalt ut på at fossil energi og drivstoff blir pålagt en avgift som øker for hvert år. Pengene som kommer inn, blir i sin helhet betalt direkte ut igjen til alle innbyggere, inkludert barn.

Det vil si at de som forurenser mer enn gjennomsnittet vil betale inn mer i avgifter enn de får tilbake, mens de som forurenser mindre vil få tilbakebetalt mer. Det vil altså lønne seg å velge miljøvennlig. Smart, ikke sant?

Det må selvsagt tas hensyn til de som bor i distriktet og har større behov for å kjøre, de må sikres en større utbetaling. For en som tjener lite vil utbetalingen gi et solid inntektshopp, mens den vil bety mindre for de rike.

Vi trenger ikke firefelts motorveier og fartgrenser på 110 km/t mer enn vi trenger bybane og tog.

Og når det gjelder bompenger: Jeg er enig i at bompengetrykket har blitt stort mange steder i landet, også her på Vestlandet. Men da er det viktig å huske at bompenger har to ulike funksjoner:

Ordningen skal bidra til at færrest mulig kjører inn til sentrum, slik at det blir levelig luft også for de som bor sentralt.

Ordningen skal bidra til finansiering av vei- og kollektivprosjekter.

(Fortsetter under bildet.)

Det er meningsløst at regjeringen vil gi skattefradrag til de som kjører gjennom sentrum og bidrar til dårlig luft. Når det gjelder finansiering av vei- og kollektivprosjekt, bør regjeringen heller sikre en forutsigbar finansiering over skatteseddelen. MDG har stemt mot de store bompengeprosjektene i Stortinget.

Bybanen i Bergen bør finansieres gjennom statlige tilskudd. Det samme med veiprosjekter. Litt mer edruelighet i vei- og bruprosjekteringen vil gi mange milliarder til kollektivsatsing. Vi trenger ikke firefelts motorveier og 110 km/t fartsgrense mer enn vi trenger bybane og tog.

Noen som vil være med meg på å snu verden til riktig stilling?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags