Bedre læring for alle

Ved å skille elevene kan de engasjerte elevene jobbe med andre som er like engasjert og konsentrert som dem, skriver Oscar Olderøy Holmen (13), og mener undervisningen dermed blir mer motiverende. Illustrasjonsfoto.

Ved å skille elevene kan de engasjerte elevene jobbe med andre som er like engasjert og konsentrert som dem, skriver Oscar Olderøy Holmen (13), og mener undervisningen dermed blir mer motiverende. Illustrasjonsfoto. Foto:

Av

Oscar (13) mener skolene bør skille bråkebøttene fra de engasjerte elevene, og tilpasse undervisningen.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

MeningerDet er lett å legge merke til bråkmakerne i et klasserom. Disse er ofte demotiverte og uengasjerte elever som misliker å være på skolen.

Men hvorfor skal bråket og mangelen på motivasjon hos enkelte elever gå utover de engasjerte elevene som ønsker å lære? Jeg ønsker at vi skal separere engasjerte og uengasjerte elever på et veldig tidlig stadium for å øke motivasjon hos begge partene.

Ved å skille disse to gruppene blir klassene mye mindre. Dette gjør at elevgruppene kan få mer tilpasset undervisning og få hjelp av lærere på et langt mer personlig nivå. De engasjerte elevene får konsentrert seg bedre når de får arbeide i et fellesskap uten bråkebøtter og andre som ødelegger undervisningen. Da blir det lettere for læreren å tilpasse undervisningen til både de demotiverte elevene og de engasjerte elevene.

Engasjerte elever blir veldig demotivert av å ha andre elever som bråker og ødelegger undervisningen rundt seg. Personlig misliker jeg å måtte arbeide med andre elever som ikke er like engasjert som meg og som ikke er fokusert på fagstoffet.

Ved å skille elevene kan de engasjerte elevene jobbe med andre som er like engasjert og konsentrert som dem, og undervisningen kan være mye mer motiverende enn slik det var blant de uengasjerte elevene.

Når de uengasjerte elevene blir samlet, kan lærerne tilpasse undervisningen på en slik måte at de uengasjerte blir engasjert. Ved bruk av diverse virkemidler som for eksempel Kahoot og filmer kan læringen være lettere og mer motiverende for de uengasjerte. Som nevnt i mitt første argument: Tilpasset læring er bedre for begge partene, og kan hjelpe dem på en helt ny måte.

Selv om dette konseptet er i strid med opplæringsloven, er det viktigste at vi passer på at alle lærer godt. Vi kan ikke forvente at alle skal jobbe like raskt, like bra eller like konsentrert. Derfor synes jeg det er viktig at vi separerer elevene så læringen blir optimalisert for alle elever.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags