Ikke tull med Hansa!

Rema 1000 får tyn av BA-spaltist Trond Tystad.

Rema 1000 får tyn av BA-spaltist Trond Tystad. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Jeg håper at både Hansa Borg Bryggerier, Mack og Coca-Cola er tøffe nok til å si at uten en geografisk og produktmessig bredde i Remas hyller, så får de ingen av produktene

DEL

DebattDen gangen det fantes frittstående kjøpmenn og samvirkelagene kunne stemme over det meste på et lokalt årsmøte kunne det respekteres at hver enkelt butikkstyrer tok inn akkurat de varene som passet dem. Dialogen mellom kunder og butikk var nok uansett sterk. Da vi hadde et titalls kjeder, der de fleste kunne velge mellom flere, var det vel også et privat forhold mellom kundene og butikkene om hva som ble stablet i hyllene og stappet i handlekurvene.

I dagens Norge styrer tre små innkjøpsorganisasjoner hva de fleste av oss skal finne tilgjengelig. Den første som fikk mine øyne opp for konsentrasjonens makt var Herman Friele. I en passiar mens han enda var kaffekonge og ikke blitt ordfører, fortalte han meg bakgrunnen for den enorme reklamekampanjen konsernet kjørte. Du husker dem vel, filmene med åtte generasjoner Friele, seilskuter og joviale Herman som vandret rundt i kaffeplantasjer og gurglet og spyttet kaffe til den store gullmedaljen. 

Han fortalte om den enkle logikken at det var for tungt og farlig å være en av flere norske kaffehus som kjempet om en plass i hyllene i hver forhandling med kjedene. Han måtte bli nummer én, den fremste og mest kjente, slik at det ble et must for hver kjede å ha Friele i hyllene.

Les også:

Herman lyktes, skjønt at salget av kaffehuset til en internasjonal gigant også var motivert av at han så at det kom en et enda hardere regime. Gjennom de meget forbruker-uvennlige venneavtalene sine har Rema skrudd til skrustikken mange nye hakk.

Nå er det ikke engang nok å være verdensledende når det gjelder top of mind som Coca-Cola Company. Rema kjører neven ned i lommen på Carlsberg-Ringnes-gruppen og der leier de beskyttet fra omverdens konkurranse. I kortform betyr dette at produktene til Carlsberg, Ringnes og Grans skal finnes i fullt utvalg hos Rema over hele landet. Andre bryggerier som Hansa og Mack skal få lov til i sine geografiske nærområder å stå med et smalt utvalg.

Hansa Borg Bryggerier krangler med Rema 1000.

Hansa Borg Bryggerier krangler med Rema 1000. Foto:

Slik kan en trøndersk motbydelig matmafia plutselig drepe et tradisjonsrikt, men marginalt produkt som Hansa sitt bayerøl. Konsentrasjonen hos kjedene gjør at det å ikke være inne med en av dem, også kan velte hele produsenter. Da kan en manglende konkurranse mellom kjedene som driver butikkene, forsterke en konsentrasjon hos produsentene. Coca-Cola overlever nok, men kanskje ikke Hansa eller andre tilsynelatende robuste norske varemerker.

Jeg kommer ikke til å bevege meg inn i en Rema-butikk igjen før disse mafialignende venneavtalene blir lagt død.

Kampen står ikke bare i mineralvanns-pallene. Lerums syltetøy og Knorr er andre som er havnet utenfor det gode selskap.

Les også: Rema 1000 slutter med alt syltetøy fra Lerum

Noen husker sikkert intervjuene han ga for to år siden der han presterte å si at han ønsket at de skulle bli Norges største selskap, samtidig som han ikke skulle betale mer i formuesskatt. Jeg likte aldri Rema 1000 i starten med det veldig snevre varesortimentet. Etter hvert, og særlig etter at de fikk mange av Lidl havaristene inn i porteføljen, har de fått noen veldig bra butikker. Selvsagt for de gangene da ferskvarediskene ikke er målet.

De har også noen driftige kjøpmenn som gjennom stort engasjement og tilstedeværelse har bygget noen butikker tett på kundene sine sitt behov. Det får ikke hjelpe. For meg betyr vennesystemet at de tar opp igjen sin posisjon som frontkjemperen for et smalere og fattigere matutvalg i Norge. De setter noen av våre favoritter i fare for å dø ut, og skaper et spill med for eksempel de bryggeriansatte sine arbeidsplasser. Dette er jeg ikke med på.

Les også: Rema 1000 slår tilbake mot Hansa (BA+)

Jeg kommer ikke til å bevege meg inn i en Rema-butikk igjen før disse mafialignende venneavtalene blir lagt døde, og kjeden for skams skyld presenterer en bredde av produsenter.

Les også: Rema skal brygge øl i regnet (BA+)

Jeg håper at både Hansa Borg Bryggerier, Mack og Coca-Cola er tøffe nok til å si at uten en geografisk og produktmessig bredde i Remas hyller, så får de ingen av produktene. Særlig kan Cola ha en nasjonal makt her og Hansa, CB, Borg og Mack i sine hjemmedistrikt.

Sist, men ikke minst mener jeg at konkurransemyndighetene må på banen. Konkurransedirektør Lars Sørgard bør kanskje rusle ut av kontoret sitt og ta en kaffekopp med sjefen sin Monica Mæland på Friele sin jernbanekafe neste gang hun er i Bergen. Det norske konkurransetilsynet har så langt stort sett sagt ja eller nei ved oppkjøp.

Når de nå ser at

Trond Tystad er spaltist i BA hver torsdag.

Trond Tystad er spaltist i BA hver torsdag. Foto:

en av de få dagligvaregigantene integrerer seg vertikalt i monopoliserende avtaler med noen av de få produsentene, ja da multipliseres to svake konkurranseforhold til nesten fravær av konkurranse. Multipliserer vi dette igjen med at vi er et grisgrendt land med begrenset konkurranse i seg selv ser vi et stort problem.

Dersom Sørgard og Mæland faktisk bryr seg om reell konkurranse og valgmuligheter for oss forbrukere må de handle. Om vi skal ha dominerende kjeder, må de pålegges å ha en bredde av naturlige konkurrerende produkter i hyllene sine.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags