– Ap lar bilistene blø

De nye bompengesatsene trådte i kraft 1. juni.

De nye bompengesatsene trådte i kraft 1. juni. Foto:

Av

Arbeiderpartiet har gjort bilistene til melkekyr, og nå skal jurene tømmes enda en gang, mener Tor Woldseth og Marte Monstad i Bergen Frp.

DEL

MeningerArbeiderpartiet i Bergen har bestemt seg; Bybanen skal bygges, koste hva det koste vil. Aldri før har skinnegående kollektivtransport vært så sexy blant avgiftskåte politikere, og regningen, ja den sender de til deg. Alle skal med – ingen slipper unna.

1. januar 2019 dukker det nemlig opp 13 nye bomstasjoner i Bergen. Men allerede fra 1. juni av i år trapper de opp innkrevingen. Fra denne dagen av vil det koste dieselbileierne 29 kroner å passere byens mange bomringer, som er en økning på 10 kroner per passering. I rushtiden må de punge ut med hele 54 kroner. Er du eier av en bensinbil, vil en tur gjennom bomringen koste deg 24 kroner, mot 49 kroner i rushtiden. El-bilene kjører fremdeles gratis.

Ap selv ønsker imidlertid ikke å innrømme sin forkjærlighet for avgifter, og benytter enhver anledning til å skylde på regjeringen for økte bompenger i Bergen. Politikere i Norges nest største by går på talerstolen i bystyret og hevder at samferdselsministeren har tvunget dem til å innføre bompenger, vel vitende om at bomringen i Bergen er styrt av lokalpolitikerne selv og ikke av regjeringen. Det er altså Bergen som vedtar hvilke takster de ønsker. Ap har valgt å la bilistene blø.

Det er direkte skremmende å tenke på at dem som styrer byen vår vedtar prosjekter de vet de ikke har råd til, og at innbyggerne våre må ta støyten for elendig politisk håndverk.

Det er også lokalpolitikerne som bestemmer hvilke kollektivtransportløsninger som skal satses på. De ansvarlige byrådspartiene gikk for det dyreste alternativet og klager nå til staten over skyhøye kostnader og krever høyere statlig finansieringsandel. Det er direkte skremmende å tenke på at dem som styrer byen vår vedtar prosjekter de vet de ikke har råd til, og at innbyggerne våre må ta støyten for elendig politisk håndverk.

Aps desperate forsøk på å fordele skyld er dessuten skrekkelig historieløst. Under den rødgrønne regjeringen fikk Bergen under 10 prosent statlig finansiering til sine kollektivprosjekt. Under dagens regjering får Bergen 50 prosent.

Med de nye takstene er det dieselbileierne som rammes hardest. De som har råd til dyre elbiler betaler ikke en eneste krone. Ergo er det lavinntektsfamilier og småbarnsfamilier som gjerne har lite å rutte med som må betale for det som nå er blitt et prestisjeprosjekt. Denne innretningen kommer altså fra et parti som hevder de er opptatt av å utjevne sosiale og økonomiske forskjeller.

Fremskrittspartiet mener at det eneste fornuftige er å se på andre, kostnadseffektive kollektivtransportløsninger.

Ap har offisielt gjort bilistene til melkekyr, og nå skal jurene tømmes enda en gang. Det kan ikke vi i Fremskrittspartiet akseptere. Bergenserne har rett og slett ikke råd til et svindyrt bybaneprosjekt, og ikke er det rettferdig at det er bilistene som skal betale for det heller.

Fremskrittspartiet mener at det eneste fornuftige er å se på andre, kostnadseffektive kollektivtransportløsninger. Det står vi dessverre alene om å mene i bystyret. Med egne kollektivtraseer for buss kunne vi fått god og en vel så miljøvennlig kollektivdekning til en brøkdel av prisen for bybane – nær der folk bor.

Men også veiene skal bygges ut og forbedres. For enten Tryti og hennes kollega i byrådet liker det eller ei, er bilens tid langt fra over. Næringsliv, håndverkere, dem som står opp grytidlig hver eneste morgen for å gjøre hverdagen enklere for folk flest er avhengig av bilen. Det er også småbarnsfamilier, pendleren og mange, mange andre. Vi trenger rett og slett bilen for å kjøre til jobb, levere barna i barnehage og på skole, og kjøring til fotballtrening og kamper. Bilen er ikke en luksusvare, men en nødvendighet. Det skal vi som politikere ha respekt for.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags