Etter 19 utredninger kan skipstunnelen stå som et symbol på handlingslammede politikere

Einar Ebbesen (Kp) mener det er mangel på politisk vilje som har gjort at Stad Skipstunnel (illustrasjon) ikke er bygget ennå.

Einar Ebbesen (Kp) mener det er mangel på politisk vilje som har gjort at Stad Skipstunnel (illustrasjon) ikke er bygget ennå. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Kampanjen for kommende valg er startet, og Stad Skipstunnel var et velgregissert PR-stunt, mener Einar Ebbesen i Kystpartiet.

DEL

MeningerPartilederne tropper opp sammen med samferdselsministeren ulike steder og lanserer de store vyer av kommende nasjonal transportplan (NTP). Bevilgninger til tog, ferger, broer, tunneler og veier blir fremlagt og – blir det sagt – mer transport skal gå sjøveien! De enkelte partiledere begrunner argumentasjonen for de enkelte valg, og spesielt forslag fra eget parti.

Personlig har jeg reagert på hvorfor ikke Stad Skipstunnel ble nevnt i denne massive transportplanen; tunnelen som har vært diskutert i 137 år (!) og blitt utredet hele 19 – nitten – ganger. Så jeg kontaktet samferdselsdepartementet for å høre hvorfor ikke tunnelen var tatt med. Spesialrådgiver i sjøtransport, Kim Ove Liaker, kunne fortelle at jeg måtte vente til hele NTP ble fremlagt; det ville den bli før påske. Han kunne ikke røpe noe fra den før da.

I slutten av uken fikk jeg imidlertid – både per telefon og mail – gratulasjoner med at nå var det bevilget penger for å starte bygging av Stad Skipstunnel.

Jeg undret meg over hva i all verden som hadde skjedd nå, og etter noen telefonsamtaler til sentrale personer i Vanylven, fikk jeg høre sammenhengen.

For etter tre dager, der regjeringsarbeidet hadde startet med å selge ut de gode nyhetene i NTP, var turen kommet til Selje: torsdag 2. mars sto hele åtte borgerlige politikere på scenen da nyheten ble presentert. Siden tunnelen får utløp i Sogn og Fjordane i sør og Møre og Romsdal i nord, var hvert parti representert med to politikere hver. Totalt bevilger regjeringen 2,69 milliarder kroner til å bygge skipstunnelen. I første periode kommer 1,5 milliarder (2018-2023), og de resterende 1,2 milliardene i andre periode (2024-2029).

Dette var selvsagt et velregissert PR – stunt som politikerne ville sole seg i glansen av.

– Husk hvem som fikk dette til når dere skal stemme, sa Bjørn Lødemel, stortingsrepresentant fra Høyre.

Han lider tydeligvis av selektiv hukommelse, for verken Høyre eller andre partier har noe å skryte av når det gjelder tunnelen. Så vidt jeg vet er det kun Kystpartiet som har programfestet den.

Og må jeg få minne Lødemel om da statsminister Kjell Magne Bondevik og hans fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen besøkte Vanylven og Selje, der de forsikret at tunnelen skulle komme.

Ja, Ludvigsen lovet sågar å ikke ta av seg frakken før han hadde fått Stad Skipstunnel inn i transportplanen. Han må sannelig ha blitt varm i den frakken siden den gang!

Det er god grunn til å heise flagget, ikke bare på nord-vestlandet, men i hele vårt langstrakte sjøfartsland!

Må jeg også minne Lødemel om den gang Høyres Per-Kristian Foss var finansminister og på besøk på Hareide der han omtalte skipstunnelen som et «tulleprosjekt.»

Hadde det vært politisk vilje til å realisere tunnelen, hadde den vært bygget for lenge siden. Stad Skipstunnel kan, etter hele 19 utredninger, stå som et symbol på handlingslammede politikere.

Jeg synes derfor det er ganske frekt når den ene etter den andre fra nær sagt alle partier nå står frem og forteller hvordan de i flere år har arbeidet for å få realisert tunnelen, og hvor samfunnsmessig viktig den vil være! For meg, som tilhører Kystpartiet, høres dette ganske merkelig. Jeg har skrevet en rekke avisinnlegg om tunnelen, men kan ikke erindre at andre partier har vært særlig aktive på den fronten. Som nevnt har Kystpartiet hatt Stad Skipstunnel i sitt partiprogram hele tiden, og var det eneste parti med forslag om bevilgning til tunnelen den gang vi hadde representant på Stortinget. Jeg vil ikke kaste malurt i gledens beger over at tunnelen nå er nevnt i NTP, men det må være lov å spørre hvorfor partiene kom med denne gladmeldingen akkurat nå. Kan det ha noe med at det er valg til høsten?

Vi i Kystpartiet gleder oss selvfølgelig stort over at vi endelig kan skimte lys i enden av den berømte tunnelen. Det er god grunn til å heise flagget, ikke bare på nord-vestlandet, men i hele vårt langstrakte sjøfartsland! Og gleden er naturlig nok aller størst hos de sjøfarende, og næringen disse yter service til – og av disse, og da kanskje aller mest sjømatnæringen nord og sør for Stad. Nå kan endelig «toget gå på skinner» for disse også. Nå kan endelig næringen stole på at transporten kommer frem – nærmest uavhengig av været, og til sine tider unødvendige «venteutgifter» kan lukes bort

Men for Kystpartiet og for meg er det aller viktigst at kampen for større sikkerhet synes være vunnet. For Stad har krevd altfor mange sjøfarendes liv.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags