Frølich, du vil ødelegge taxisjåfør som yrke i Norge.

Stortingspolitiker Peter Christian Frølich (H) får kjeft etter

Stortingspolitiker Peter Christian Frølich (H) får kjeft etter Foto:

Av

Hvor mye mener du da en drosjesjåfør skal tjene på et dagsverk, Frølich? spør Øystein Trevland i Norges Taxiforbund.

DEL

DebattDet er positivt at stortingsrepresentant Peter Christian Frølich (H) vil ta tak i pirattaxiproblemer, og han beskriver det korrekt som et samfunnsproblem i BA 9. mai.

Det bidrar til legitimere ulovlig og svart arbeid, særlig når det får pågå nærmest uhindret og åpenlyst. Politiet kunne i kontortiden kartlegge piratene, som fremstår med navn og telefonnummer på Facebook.

Frølich bruker imidlertid saken i BA til å markedsføre sitt syn på drosjelovgivningen, og da reiser saken en del andre spørsmål.

For det første er det rimelig naivt hvis en tror at lovlig virksomhet, med betaling av moms, skatt, arbeidsgiveravgift, pensjoner og andre lovpålagte næringsutgifter, noen gang skal kunne konkurrere på pris med svart arbeid.

Når Frølich i tillegg sier at «Uber er et nøkkelord», sier det noe om hva han egentlig står for. Uber drev organisert pirattaxivirksomhet i Oslo-området i nesten tre år, fra november 2014 til oktober 2017. Sjåførene ble straffet med bøter og inndragning av inntekter og førerkort. Selskapet Uber (to avdelinger) godtok forelegg på fem millioner kroner.

LES OGSÅ:

Ubers konkurransefortrinn var vesentlig lavere priser enn taxi, som skyldes grov svindel med moms, skatt og til dels ledighetspenger fra NAV. Over 90 prosent av sjåførene ble tatt for skattesvindel. I tillegg driver Uber verden over aktiv prisdumping for å vinne markeder, og har enorme underskudd.

Mens dette pågikk, gikk Frølich og andre borgerlige politikere aktivt ut og fremmet selskapets sak.

Ikke ett kritisk ord om lovbruddene. Dette var en konkurranse som drosjenæringen «hadde godt av».

Vi hørte heller ikke ett kritisk ord om Ubers krav til særregler i lovverket, men aktiv støtte til det. Det ble begrunnet i at Uber angivelig ikke drev taxivirksomhet, men «samkjøring», senere kalt «transportdeling». Dette var nemlig den nye delingsøkonomien.

Tøv fra ende til annen, og parkert av så vel norske som danske og svenske domstoler. Til slutt av EU- domstolen. Uber driver taxivirksomhet, punktum.

Når hele delingshumbugen så er avslørt, og kravet om egne særregler avvist av regjeringen, går Frølich videre, og mener «ubermodellen» skal innføres som norm, slik at alle som vil kan kjøre taxi når det passer dem.

Frølich hevder i BA at «taxisystemet vårt er fullstendig ødelagt og må repareres». Nei, Frølich det er du som fullstendig vil ødelegge taxi som tilbud og yrke i Norge.

Les også: «Raymond» var taxisjåfør. Nå kjører han kun pirat

Det er også din politiske side som har ansvaret for det du kritiserer, nemlig at drosjer er dyrt. De dyreste er de høyresiden presset gjennom med en delvis avregulering i byområdene fra 1999, da økt konkurranse skulle føre til «bedre og billigere drosjer». Resultatet ble det motsatte, men det forstår Frølich og andre liberalister ingenting av. Fordi de ikke forstår at drosjemarkedet – ulikt andre markeder – ikke regulerer seg selv.

Det finnes en fasit på drosjepriser. I store deler av landet er næringen underlagt maksimalpriser som fastsettes av Konkurransetilsynet. «Jamførprisen» (en standardpris for 8 km og 13 minutter) dagtid er nå 217 kroner, etter at den blå regjeringen to ganger har økt momsen.

Er det dette du mener er for dyrt, Frølich? Hvor mye mener du da en drosjesjåfør skal tjene på et dagsverk? Ligger de høyt på inntektsskalaen i Norge?

De angriper næringen for politikk de selv har skyld i.

Bergen Taxi kan selv sette pris og har kr 231. Er det for dyrt? Kjenner du til kalkylene bak?

De drosjesentralene som er dyrere enn dette, er altså borgerlige politikeres ektefødte barn. Nå vil de ha mer av det samme, og tror resultatet skal bli motsatt.

Det er kjekt av Frølich å proklamere at taksametrene skal ut. Men det er altså slått fast fra Justervesenet at inntekter, skatter, drift av bil i næring, arbeidsmiljø osv., så langt bare kan kontrolleres gjennom et fysisk måleapparat. Apper alene legger til rette for svindel. En utredning om dette kan endres med ny teknologi, er helt i startgropen.

Les også: Raser mot piratvirksomheten: – Det er blitt et samfunnsproblem

Frølich og andre, for eksempel Sveinung Rotevatn i Venstre, hever seg høyt over virkeligheten for landets 16.000 ansatte i drosjenæringen, og herjer med næringen uten å ha helt grunnleggende kunnskaper om den. De angriper næringen for politikk de selv har skyld i. Drosjenes samfunnsoppdrag og plass i kollektivsystemet skal åpenbart avvikles.

Resultatet av dette vil bli at ingen lenger kan leve av drosje som yrke, det blir sosial dumping satt i system. Akkurat slik Ubers forretningsmodell også er. Den bygger på amerikanske avtaler der all makt ligger på kapitalsiden, og avmakt og ansvar skyves over på dem som gjør jobben.

Dette er det alvorligste ved utspillene fra Frølichs og andre av Ubers PR-agenter i politikk og medier.

Et ja til løsarbeidersamfunnet og sosial dumping. Et angrep på den norske modellen, under falsk dekke av teknologi og modernisering.

Det er sakens kjerne, som går langt ut over drosjenæringen. Den skal vi grave ytterligere igjennom et åpent brev med flere spørsmål til Frølich om kort tid.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags