Kanskje var det som skjedde for noen måneder tilbake et lite signal på hva som ville komme den dagen nyefergen skulle inn i rute over Vågen.

I dag er den offisielle dagen kommet. Halv åtte mandag morgen er det dags for å gratulere skipper Linda litt ekstra.

Testkjøring

Siste tiden er gått med til det Linda Holmedal kaller testkjøring. Overgangen er stor fra en tosylindret evighetsmaskin av merket Sabb til den lydløse batteripakken.

– Ikke noe ratt eller gir. Bare disse to joystickene, viser skipperen.

Det har blitt en del kjærlige dult borti ankomst de nye flytebryggene på begge sider av Vågen. Litt prøving og feiling må alltid til, men nå skal alt sitte som et skudd.

– Hvor er lyden?

Ingeniør Jacob Trumpy som i 1894 opprettet AS Bergens Elektriske Færgeselskab, ville nok vært glad i dag.

Igjen er fergetrafikken mellom Nordneshalvøyen og Bryggen-siden elektrisk drevet. Den sjarmerende lille farkosten på tolv tonn blir med sitt lyse interiør og store vinduer garantert like populær som forgjengeren.

– Men lyden, Linda? Hvor er det blitt av den karakteristiske beffenlyden?

– Den kommer, den kommer. Skal være på plass til første offisielle tur mandag morgen.

Lyden av den gamle «Beffen» blir med videre – innspilt på medbragt minnepinne. Dataalderen kommer til nytte på mange måter også om bord den lille.

På samme minnepinn ligger inne også «overfartsmusikken», så ikke få sjokk om du plutselig hører det hippeste av 2000-talls musikken midt ute i Vågen.

– Gjør det nokke, då? spør Linda – og koster på seg det store smilet.