Terningkast 5: Nordahl, Bergen og oss

Bjørn Willberg Andersen er en av et ensemble på seks, pluss musikere, som står på scenen i «Vår ære/Vår makt» i Teaterkjelleren på Den Nationale Scene.

Bjørn Willberg Andersen er en av et ensemble på seks, pluss musikere, som står på scenen i «Vår ære/Vår makt» i Teaterkjelleren på Den Nationale Scene.

Artikkelen er over 1 år gammel

Nordahl Grieg fanger oss fortsatt. Bergen blir vi ikke like klok på.

DEL

Grieg teaterstykke «Vår ære og Vår makt» vakte sterke reaksjoner da det hadde premiere på Den Nationale Scene i 1935. Innholdet var i seg selv kontroversielt med fremstillingen av byens overklasse som tjente seg rike som krigsprofitører mens fattige sjømenn ofret livet som mannskap ombord i skipene deres.

I tillegg var «Vår ære og Vår makt» et moderne stykke i sin samtid med sitt klare fokus på kontrastene i menneskenes liv, samt involvering av publikum i sceneoppførelsen.

En strøm av inntrykk

Drøye 80 år senere gjør Tore Vagn Lid og Cecilie Løveid et djervt forsøk på å dykke ned i forfatteren, mennesket og myten Nordahl Grieg, hans by, vår by, hans samtid og vår samtid. Det blir flott formidlet av et ensemble på seks, som også har tre dyktige musikere med seg i scenerommet i Teaterkjelleren på DNS.

Det er et ambisiøst prosjekt, presentert med en effektiv scenografi, et stort historisk materiale og med en strøm av lyd og bilder.

Alle inntrykkene vi får i løpet av de to timene som «Vår ære/Vår makt» pågår, fascinerer, forundrer og forvirrer oss.

Tore Vagn Lid har som medforfatter og ansvarlig for regi og konsept satt sitt spesielle preg på forestillingen. Dette er en multimedia-oppsetning der et scenisk mørkerom fremkaller og forstørrer bilder.

Det er et mørkerom som kan opplyse oss, men som også kun viser fragmenter av en virkelighet. Av Nordahl Grieg, av to verdenskriger, av Bergen den gang da - og av en by som kommer nærmere og nærmere oss.

Det er stemmer fra skuespillerne på scenen, eller fra opptak av dem. Vi blir manipulert, slik skipsrederen gjentar: «Det er et eventyr, et eventyr».

Den bergenske skipsrederens entusiasme viser til hvordan skipsfarten gjorde byen både viktig og velstående da Norge utnyttet sin nøytralitet under første verdenskrig. 

Englenes sang

«Vår ære/Vår makt» har i 2016-utgaven et klassedelt Bergen som ramme, slik det også var i Griegs stykke. Men nå veves forfatterens liv, forfatterskap og Bergens historie sammen.

Nordahl Grieg var en av de forfatterne som ikke kunne nøye seg med å skrive om sin samtid. Han gikk inn i den med sitt politiske engasjement, og han gikk ut av den ved å bli krigsreporteren som tok plass i et engelsk et bombefly, som ble skutt ned utenfor Berlin.

Men mannen og myten lever videre. Med spennende grep, der alle de seks skuespillerne vandrer inn og ut av roller, og inn og ut av tiden, får vi nye og spennende møter med en forfatter, hans omgivelser og det som ble våre omgivelser.

Spørsmålet er om alt det sceniske skytset, all informasjon og inntrykk som Tore Vagn Lid gir oss, fører til at vi også forstår mer av byens historie og hva den har betydd for oss.

Nordahl Griegs stemme blir formidlet. Den kaotiske virkeligheten han må ha opplevd tar vi også med oss. Hva den - og dette stykket - forteller oss om veien frem til vår tid, er mer uklart.

Men noe å tenke på, det får vi, mens tonene fra Per Jørgensens vakre sang om alle englene som bare synger for deg, gir en forsonende avslutning.

Vil du ha en annerledes teateropplevelse, er «Vår ære/Vår makt» absolutt noe å få med seg.

Artikkeltags