Gå til sidens hovedinnhold

Den nye Fløibanen: – Vi bygger for fremtiden

Til våren er Fløibanen tilbake i drift, med splitter nye vogner. BA tok turen for å sjekke hva som foregår bak kulissene på nedre stasjon.

For abonnenter

Den første versjonen av Fløibanen åpnet i 1918. Så ble banene fornyet i 1954, deretter i 1974 og sist i 2002.

I april 2022 åpner den femte versjonen av Fløibanen.

– Alt blir bedre, lover sjefen selv, Anita Nybø.

Historie i veggene

Per 1. januar har arbeidet pågått i drøye tre måneder. Til nå har jobben i stor grad dreid seg om riving, både på øvre og nedre stasjon.

Nå gjenstår selve oppbyggingen.

– Fra nå av går det fortere, og fremgangen blir langt mer synlig, sier Nybø.

Både kabelen og vognene skal fornyes og kapasiteten økes med 35 prosent. I de pensjonerte vognene var det plass til 70 personer, mens de nye vognene vil romme 120 personer.

– Hele maskineriet er egentlig nytt. Oppussingen er tilpasset moderniserte sikkerhetskrav, noe som blant annet innebærer at det kommer gjerder på plass langs hele banen, sier Nybø og legger til:

– Vi bygger for fremtiden.

Men under rivingsarbeidet har også fortiden dukket opp.

Under tidligere oppussinger har nemlig vegger og fliser blitt bygget oppå sine forgjengere.

– Derfor blir dette nesten som å bygge på nytt. Men vi slipper jo å legge nye skinner, så det blir heldigvis billigere enn å bygge nytt.

Under arbeidet har mannskapet fått se hvordan byggebransjen har revolusjonert seg gjennom årene.

– Vi kommer over mye gammel historie i veggene her, sier Nybø.

Venter på bystyret

Tidlig i februar kommer selve vognene på plass. Da står anlegget noenlunde klart, og da skal den nye Fløibanen testkjøres hyppig.

– Vi skal finne alle eventuelle feil i god tid før vi åpner, lover Nybø.

Fløibanen fylles vanligvis godt opp i juletider, kun på sommeren er det travlere. Men selv om det er kjipt å ikke kunne kjøre banene, gjør koronatiltakene at banene uansett bare kunne kjørt med begrenset kapasitet. Dessuten uteblir turistene.

– Jeg ser på det som hell i uhell. Vi hadde grenet mer for tapte inntekter hvis vi måtte stenge under normale omstendigheter, sier Nybø og legger til at de måtte jo ha pusset opp en eller annen gang uansett, sier sjefen.

Så langt har arbeidet gått nokså knirkefritt, foruten én stor utfordring. Gjengen bak Fløibanen venter på at bystyret skal godkjenne at trafoene skal flyttes ut av hovedbygget til en ekstern stasjon, av sikkerhetsmessige årsaker.

– Det tar jo den tiden det tar i byråkratiet, som medfører ekstra kostnader. Nå må vi ha midlertidig strøm fra et aggregat.

Nybø har ikke hørt noe fra kommunen, men håper at godkjenningen kommer på plass før åpningen i april.

– I verste fall kan dette drøye til etter vi har åpnet, i så fall må vi hente inn langt større batterier, forklarer Nybø.

Hun anslår at den femte versjonen av Fløibanen vil vare i omtrent 30 år.