Om lag 1.500 piloter i Norge, Sverige og Danmark gikk fredag ut i streik. Over 70.000 passasjerer ble rammet denne dagen.

SAS innstiller samtlige flygninger lørdag, noe som rammer 34.000 passasjerer, melder SVT.

Søndag er fortsatt uklar, sier SAS' svenske pressesjef Freja Annametz til SVT.

Derfor streiker pilotene

Jan Levi Skogvang sier ifølge Parat24 at det ikke var mulig for pilotene å komme ledelsen i møte på de kravene som ble lagt frem.

Pilotene vil blant annet ha en mer forutsigbar arbeidstid. I dag får pilotene vite turnusen for kommende måned 14 dager i forkant.

– Det betyr at det ikke er mulig å planlegge tid med familien, delta i sosiale aktiviteter – dette er ikke et system som hører hjemme i 2019, sier han.

NHO Luftfart og pilotene, som er samlet under paraplyen SAS Pilot Group, meklet flere timer på overtid hos Riksmekleren i Oslo. Tidlig fredag morgen ble meklingen brutt og streiken var et faktum.

 

Sa opp avtale

Før forhandlingene begynte sa SAS opp en avtale som regulerer ansiennitet mellom pilotene i ulike land.

Skogvang sier dette gjør karriereutsiktene usikre for pilotene og kaller avgjørelsen om å fjerne avtalen for provoserende.

– Dette er knyttet til muligheten for å bli kaptein, hvilken flytype man kan søke seg til, når man får ferie, alternativt også hvilken base man kan være stasjonert på, sier han.

 

Vil ha bedre lønn

Pilotene ønsker dessuten bedre lønn og krever en lønnsøkning på 13 prosent.

Pilotene ga fra seg betydelige pensjons- og lønnsbetingelser i 2012, da SAS slet med dårlig økonomi. SAS-pilotene har nå dårligere avtaler enn i konkurrerende selskaper som Norwegian, Ryanair og EasyJet, ifølge Skogvang.

– Nå går SAS med store overskudd og pilotene har en forventning om å redusere gapet opp til de andre selskapene, sier han.

I fjor gikk selskapet med 1,7 milliarder kroner i overskudd, ifølge Parat24.

 

Skyhøye krav

NHO Luftfart sier pilotene via meklingen ble tilbudt lønnsøkninger i tråd med hva man ellers er blitt enige om i norsk arbeidsliv, men at pilotene krever økninger på et høyere nivå.

De mener kravene fra pilotene truer konkurransemulighetene for SAS.

– Kravene er skyhøye og over både det andre grupper i selskapet og i samfunnet har fått. Det er helt uforenlig med videre satsing for SAS sin del for at vi skal være konkurransedyktig, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til NTB.