Dette er en helt ny transporthverdag. Dessuten er det ganske morsomt!

BA-journalist Ole Martin Røssland synes løperhjulene er stas.

BA-journalist Ole Martin Røssland synes løperhjulene er stas. Foto:

I dette skråblikket forteller BA-journalist Ole Martin Røssland om livet etter at el-løperhjulene inntok byen.

DEL

SkråblikkBysyklene er helt topp altså. De er praktiske, fungerer stort sett godt og er relativt tilgjengelige.

Det siste gjelder i hvert fall i store deler av sentrum. Dessverre er de også ganske tunge konstruksjoner. Konsekvensen er at det er et helseslit å sykle oppover, spesielt opp bratte bakker.

Effekten: Stativene på toppen av bratte lange bakker, i hvert fall på toppen av Møllendalsbakken, er alltid tomme. Det er jo ikke så rart, ingen gidder å sykle opp dit – meg selv inkludert.

Syklene blir dermed plassert i Møllendal før beina må gjøre jobben på gamlemåten det siste stykket.

Først og fremst blir det et lite stykke å gå, både opp og ned, slik at reisen til sentrumskjernen blir unødvendig lang.

På varme dager – som de siste i denne rekordvarme juni-måneden – har det dessuten vært umulig å bevege seg hjem uten å ende opp våt av svette.

Vaskemaskinen har følgelig gått for fullt, og for en stakkar som sjelden har prioritert å hamstre T-skjorter har det hele ført til et aldri så lite logistikkarbeid.

Heldigvis har Bergen blitt velsignet med en, angivelig cowboyaktig, aktør som har slengt en haug med elektriske doninger rundt omkring i byen.

Folk er forbannet, og forståelig er det. De står alle steder og er ikke spesielt estetisk vakre. Men de har en motor som frakter folk opp bakker uten å bli svett!

Effekten: Selv i området på toppen av den bratte og fæle Møllendalsbakken er det en haug med elektriske fartøyer som raskt og anstrengelsesløst frakter hvem det skulle være til byen på noen få minutter.

De elektriske løperhjulene har satt både den ene og den andre bakken sjakk matt (beklager det tynne ordspillet her).

For oss på toppen av bakken, er den estetiske forsøplingen underordnet. Dette er en helt ny transporthverdag. Dessuten er det ganske morsomt!

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags