Gå til sidens hovedinnhold

Dette firmaet fikk mye mer å gjøre da koronakrisen startet

Artikkelen er over 1 år gammel

Bergensfirmaet Microsky leverer hjemmekontor-løsninger og har svært travle dager. Du skjønner sikkert hvorfor. 

For abonnenter

De syv ansatte i Bønes-bedriften fryktet det verste da koronaepidemien rullet inn over landet, men realiteten er at de har det travlere enn noen gang.

For et firma som lever av datahjelp betyr hjemmekontorbølgen mange, nye oppdrag.

– Telefonen står ikke stille og våre ansatte jobber på høygir for å bistå alle som trenger hjelp til å opprettholde driften i denne krevende situasjonen, forteller markedsansvarlig Marie Husøy til BA.

Saken fortsetter under bildet.


Tredoblet antall oppdrag

Kundene står i kø for å få datahjelp til hjemmekontoret. Siste halvdel av mars har Microsky opplevd en tredobling i antall support-oppdrag, mens besøket på nettsidene er doblet.

Koronasmittefaren gjør at datahjelpen må fjernstyres.

– Noen av oss sitter på kontoret, mens andre jobber fra hjemmefra. Vi har sluttet å dra ut til kundene personlig, så nå hjelper vi dem over Teams/videomøte, telefon eller fjernstyrer maskinen til kunden, sier Husøy.

BA har tidligere fortalt hvordan salget av webkameraer har eksplodert på grunn av hjem­me­sko­le, ka­ran­te­ne og hjem­me­kon­tor. Mange av de store el-kjedene er utsolgt for produktene.

Fakta om Microsky

  • IT selskap som startet i 2011.
  • Har kontor på Bønes med syv ansatte.
  • Tilbyr IT-drift og skytjenester med spesielt fokus på bank, finans og utviklerhus.

  • Har kunder i alle type bransjer, blant annet bygg/anlegg, kultur, butikk og administrasjon.
  • Hjelper kundene via Teams/videomøte, telefon eller fjernstyring av kundens maskin.
  • Teams er en enhetlig kommunikasjons- og samarbeidsplattform som kombinerer chat på arbeidsplassen, videomøter, fillagring og applikasjonsintegrasjon.

Kilde: Microsoft/Microsky

Klarer å opprettholde driften

For Advokatkontoret Fløien har hjemmekontor blitt avgjørende for å kunne holde hjulene i gang, og fortsatt tett kontakt med kundene.

– Microsky gir oss den supporten vi trenger og sørger for at vår informasjon blir behandlet på en sikker og god måte. Vi er ti ansatte tilknyttet vårt kontor og må sørge for at alle er tilgjengelige og kan jobbe sømløst og trygt, sier advokat Paal A. Bjaarstad til BA.

– Dette er en ny og interessant måte å jobbe på. Hjemmekontor fungerer etter forholdene bra og vi gjør det beste ut av det, selv om det er vanskelige tider også i advokatbransjen.

Omstiller seg raskt

Da koronakrisen slo inn var Microsky tidlig ute med risiko- og konsekvensanalyse. De hadde tett kontakt med nøkkelkunder i forhold til hvordan deres behov endret seg fortløpende.

– Heldigvis har de fleste kundene våre gode, fleksible løsninger slik at de har klart å omstille seg raskt og fortsette driften fra hjemmekontor, sier Husøy.

En av mange som har hjemmekontor, er etatsdirektør Mette Svanes i Bergen kommune. Hun leder 224 kommunalt ansatte ingeniører, geografer, jurister og arkitekter fra sin egen bolig, noe BA har omtalt tidligere.

Bedrifter øker IT-satsingen

Flere bedrifter benytter tiden til å prioritere IT-relaterte prosjekter og forbedre de digitale systemene sine, noe som tidligere kan ha blitt utsatt og nedprioritert.

– Hvilke andre erfaringer har dere gjort under koronakrisen?

– De fleste supportsakene gjelder samhandling mellom ansatte, ledelse og deres kunder, uavhengig av lokasjon. Vi erfarer at bedriftene endelig ser verdien av Microsoft Teams. Mange søker nå hjelp til opplæring og tilrettelegging, sier Marie Husøy.

Les også

Oppfordrer til nasjonal sommerferie-dugnad

Les også

Slik er bergensernes nye butikk-hverdag

Kommentarer til denne saken