I begynnelsen av januar var Mattilsynet på såkalt smilefjestilsyn hos Asian Street Food i Christian Michelsens gate i Bergen sentrum.
Da inspektørene undersøkte kjøkkenet og lageret, fant de imidlertid brudd på regelverket om renhold, nedkjøling og tining av mat.
Kraft til neste dag
På kjøkkenet reagerte inspektørene også på en gryte kraft som sto til nedkjøling.
Ifølge de som var på jobb i restauranten, skulle kraften brukes til å koke ris neste dag. Inspektørene fikk opplyst at gryten hadde stått til nedkjøling i mellom én og to timer.
Det sto også fyll til vårruller til nedkjøling, ifølge rapporten.
Inspektørene reagerte på at de ansatte ikke målte temperatur på maten som var under nedkjøling og ikke hadde rutiner rundt dette.
På lagerrommet fant inspektørene esker med kyllingfilet og kyllinglår som ikke ble oppbevart i fryseskap.
De ansatte opplyste at varene var levert for nesten fire timer siden, og inspektørene bemerket at noen av eskene var åpnet og innholdet tatt i bruk.
«Det er synlig skittent under arbeidsbenker, på berøringspunkter og pakningslister», skriver inspektørene også i rapporten.
Fikk strekmunn
Resultatet av inspeksjonen hos Asian Street Food var en såkalt strekmunn.
Dette betyr at Mattilsynet har funnet brudd på regelverket og gitt forhåndsvarsel eller fattet nødvendige vedtak.
– Vi vurderer nedkjøling av mat som et kritisk punkt som vi kontrollerer ved alle tilsyn. Dersom maten ikke blir kjølt raskt ned, kan det gi gode vekstvilkår for bakterier, skriver seksjonssjef Randi Øyen Afdal i Mattilsynet avdeling Bergen og omland til BA.
Ifølge Afdal er en god tommelfingerregel at temperaturen i maten bør senkes fra 60 til 10 grader i løpet av 2 timer. De fleste bakterier vokser best mellom 30 og 40 grader.
– Vi finner relativt ofte mangler ved nedkjøling. Dårlig rutine for tining er mer sjelden, sier hun.
Daglig leder bortreist
Daglig leder Dan Petter Ludvigsen og konen er i Thailand for å delta i en begravelse. Han forklarer at det er første gang det har vært tilsyn i restauranten uten at en av dem har vært til stede.
– De ble litt tatt på sengen i forhold til å forklare rutinene våre. De ansatte som var på jobb snakker ikke så godt norsk og ble veldig nervøse, sier han.
Ludvigsen understreker at restauranten har rutiner og utstyr for korrekt nedkjøling, og at de har jevnlige møter med de ansatte om dette.
Han sier også at den omtalte kyllingen ikke sto utenfor frys i flere timer, som inspektørene loggførte.
– Vi har ettersendt det Mattilsynet etterspør av dokumentasjon, og forstått at vi skal få smilefjeset tilbake igjen i løpet av kort tid, sier han.
Flere får kritikk
Asian Street Food er ikke de eneste som har fått kritikk fra Mattilsynet den siste tiden.
Verona Pizzeria i Arna fikk surt fjes og omsetningsforbud for lammekjøtt. Også her var det manglende rutiner for nedkjøling av maten.
På Mattilsynets inspeksjon hos Matbar på Zander K-hotellet i sentrum ble det også funnet feil. Men før inspektørene hadde rukket å skrive ut surefjeset, hadde hotellet selv stengt ned kjøkkenet.