Martin Marthinussen (23) var innlagt på Haukeland sykehus og skulle flys til Oslo for å gjennomgå en operasjon.

Tirsdag ble han fraktet til Flesland og trillet ombord på ambulanseflyet sammen med en annen pasient.

Flyet tok av etter kort tid, men rundt ett minutt etter avgang hørtes det et stort smell fra motoren.

– Alle var helt stille. Det var ingen som sa noe.

Femten sekunder etter det første smellet kom det enda et.

– Flyet begynte å riste, og det kom bensin eller eksoslukt inne i kabinen. Fremdeles var det helt stille i kabinen, og det eneste vi hørte var alarmen på pulsmåleren min. Den hadde gått av fordi pulsen min gikk rett i været.

Det var TV2 som først skrev om saken.

Mayday, mayday

Da piloten slo av den ene motoren, flyet bråsnudde, og pilotene sendte ut «mayday-melding», kom dødsangsten.

– Det var en veldig ekkel opplevelse. Jeg fikk en «ut av meg selv-opplevelse». Tiden gikk veldig sakte, og jeg tenkte bare at nå kom vi til å styrte og dø. Men jeg var helt rolig.

Sykepleieren som passet på Martinussen var helt rolig og sa at det kom til å gå helt fint.

Flyet fikk landet trygt på Flesland kort tid etter hendelsen.

Der stod både ambulanser, brannbiler og politibiler på rekke og rad. Passasjerene fikk de-brief av piloten etter hendelsen.

Etter de-briefen ble de plassert i et nytt fly som fraktet dem til Oslo.

– Det var et propellfly, og heldigvis ikke samme type som det første flyet. Men jeg håper at jeg kan få ta et vanlig rutefly hjem igjen, sier Martinussen, som skryter av pilotene.

– All ære til dem. De var veldig profesjonelle og håndterte hendelsen utmerket. Hadde det ikke vært så dyktige piloter kunne det gått langt verre.

Flyet står på bakken

Det er Babcock som opererer flyene på vegne av ambulansetjenesten. Driftssjef i Babcock, Hilde Sjurelv, sier til BA ambulanseflyet har stått på bakken siden hendelsen skjedde tirsdag formiddag.

– Det var en teknisk feil ved motoren som gjorde at pilotene satte motoren i tomgang og foretok en kontrollert sikkerhetslanding på Flesland etter omtrent tyve minutter i luften. Pilotene har fulgt prosedyrene til punkt og prikke. Flyet kommer ikke på vingene igjen før teknikerne har fastslått hva årsaken til smellene var.

Det hørtes mer dramatisk ut enn en vanlig nødlanding?

–Jeg skjønner at det kan oppleves slik for passasjeren, og det tar vi på alvor. Men dette skjedde helt kontrollert og i henhold til alle prosedyrer.