–Ja, vi kan nemlig kjøre chartertog med motorvogntog – med god plass – for grupper inntil 50 personer, opplyser Ivar Gubberud, driftsleder Museet Gamle Vossebanen.

Interessen mangler, foreløpig

I diskusjonen om datoer og oppmyking av smittevernregler, har det vært vanskelig å nå frem med nettopp dette tilbudet.

Saken fortsetter under bildet


– Interessen for dette har ennå ikke kommet til syne fra publikum.

Når det gjelder det vanlige sommeropplegget med damplok og det hele, så er dette satt på vent. Men om det virker stille nå, jobbes det likevel i kulissene med helt nytt opplegg.

– Det vurderes å tilby fotokjøring med både motorvogntog og damplok i juli. Dette gjøres slik at fotoklubber og andre interesserte varsles om når det kjøres tog, og hvor en kan stå for å få gode bilder, forteller Gubberud.

– Til gjengjeld oppfordrer vi hver fotograf om å gi et bidrag tilsvarende en billett på Vipps

Med null cruiseskip til Bergen, faller et solid økonomisk bidrag bort denne sommeren.

Den økende interessen fra cruisepassasjerer, har de siste årene gjort Bergen Heritage Tour til en solid inntektskilde. Kombinasjonen dampbåttur, veterantog og veteranbusstur har slått skikkelig an.

– Alle bestilte cruiseskip charterturene er naturlig nok kansellert fra cruiseoperatørenes side ut juli. Fortsatt gjenstår to turer i slutten av august og september.

Men når det ikke går tog, blir det samtidig godt med tid til mye og nødvendig vedlikehold.

– Grunnet situasjonen med nedstengning av trafikk, besluttet vi å fremskynde deler av kommende vintervedlikehold for å få kontinuitet i arbeidet med sylinder-revisjon.

Men også der har koronarestriksjoner lagt en demper.

– På grunn av både restriksjoner på antall, og på grunn av endring av prosjektplan for vedlikeholdet, vil det ikke være damptogkjøring før august. Men da vil vi tilby et begrenset antall billetter som kun legges ut på TicketCo. Dette for å eliminere trengsel ved billettering på stasjonen, og for å sikre oss navn på passasjerer.

Så kommer damploket

Og når en i august har det norskbygde lokomotivet fra 1913 klart igjen, blir det lagt opp til seks kjøresøndager.

Saken fortsetter under bildet


– Vi begynner 2. august og kjører hver søndag til 6. september. Årets stordriftsdag må dessverre utgå fordi den krever et større publikum enn vanlig.

Og på grunn av smittevernreglene er det bestemt at spisevognen fra 1937 dessverre må bli stående på stallen.