At stadig flere velger elbil fører nemlig til mindre utslipp av klimagasser og gir renere luft i byene. Elbilsalget gjør også at Stortingets mål om at alle nye biler skal være nullutslippsbiler innen 2025, er innen rekkevidde.

Også BAs lederskribent har merket seg den fantastiske elbilsuksessen. Som avisen selv påpeker: «Alt er økonomiske insentiver som har vist seg å virke godt i anstrengelsene etter å få flere til å kjøre elektrisk». Ja, det er riktig. Den høye elbilandelen i nybilsalget er et tydelig bevis på at det som i lederartikkelen kalles særordninger, faktisk fungerer. Konklusjonen Bergensavisen kommer med, er derfor noe underlig: Dropp de økonomiske gulrøttene. Ordningen må ha en ende, og den enden mener altså BA at vi er ved nå?

Elbilforeningen har som mål å bidra til at alle skal få anledning til å velge elbil framfor en forurensende bil. Også de som kjøper bruktbil. Mange har tatt skrittet og kjøpt elbil, men 16 prosent elbilandel nasjonalt betyr at det er langt igjen før vi er halvveis. Og er det riktig at de som i framtida ønsker å gjøre miljøvennlige valg må betale dyrt for det?

BA gir inntrykk av at elbilutviklingen nå går av seg selv, men er det riktig? Det er ikke lenge siden BA fortalte om en i Sandviken som byttet ut elbilen med en fossilbil fordi lading var et problem i det boligstrøket. Selv her i Bergen må vi huske at 30 prosent elbilandel betyr 70 prosent forurensende biler, og mange er nok fortsatt usikre på om elbil er praktisk nok når hverdagskabalen skal gå opp. Nullutslippsmålet er heller ikke nådd, og det dummeste vi gjør nå er å svikte før vi er i mål.

De økonomiske fordelene gjør at stadig flere tør å hive seg uti det ukjente og satse på ny teknologi med risiko for både høyere strømforbruk og rekkeviddeutfordringer. Det gjør også at elbilene, som enn så lenge er dyre i produksjon, klarer å konkurrere med forurensende biler på pris.

Vi i Elbilforeningen vet at elbil lønner seg selv med strømkrise, og at elbilene fungerer over alt i hele landet, også på vinterstid. Vi gleder oss over at folk tør å satse på biler som gir oss bedre luft og mindre klimagassutslipp. Vi gleder oss også over at Norge kan gå foran og vise hele verdens bilprodusenter at det er mulig å fase ut produksjon av fossile biler.

Snart vil kanskje elbilene konkurrere med diesel og bensinbiler uten de kjøpsfordelene vi har i dag, men vi vet at disse fordelene er avgjørende for mange, når bilvalget skal tas. Vi må ha is i magen og glede oss over den norske elbilsuksessen som skyldes nettopp politisk vilje med miljørabatt i bomringen og momsfritak. Og det gir gevinst i form av kutt i både klimagasser og NOx-utslipp. Gevinster som gir mer for både kloden og Bergen enn det det koster i økonomiske støtteordninger.