Allerede i tiden som vikar vinteren for tre år siden, fikk hun et møte med «annerledesdagen».

På opplæringsdagen kom telefonen om en gravemaskinfører som hadde funnet en mulig bombe på Skolten. Alle instanser ble varslet, og dagen etter ble den sprengt i sjøen på Laksevåg.

Vanvittig vær

For ett år siden måtte så Cecilie Drange Pedersen på med den gule jakken og ut i et vanvittig ruskevær. Et hurtigruteskip trengte hjelp for å komme til kai på Jekteviksterminalen.

Normalt takler disse skipene uvær langs Norskekysten. Denne spesielle dagen viste det seg dønn umulig å komme til kai ved terminalbygget.

– Det blåste stikker og strå!

Hun tenker tilbake på det tøffe døgnet da hun fikk bruk for alt hun hadde lært.

– Danskebåten klarte å legge til etter å nærmest ha blitt blåst inn – men brukte 25 minutter, forklarer Cecilie.

Da Hurtigruten gjorde sitt første forsøk, sto hun i vinduet på Operasjonssenteret.

– På andre forsøket måtte jeg på kaien for å styre det derfra. Heller ikke det gikk, og vi måtte til slutt få fartøyet over på vestsiden av Jekteviken.

Cecilie minnes en koffert fra Hurtigruten som på egne hjul fløy av gårde bortover kaien.

– På alle måter et ufyselig vær. Kaldt, det blåste, det var snø, det frøs og det regnet om en annen. Da jeg var ferdig den dagen, tenkte jeg på hvor glad jeg var for at jeg ikke var på båt og skulle vurdere alle mulige kaier å gå inn til. Veldig glad for å slippe å tenke hvor langt en egentlig skal tøye strikken.

En ting var å finne ny kai. Havneinspektør Cecilie måtte og finne en løsning for all bagasje fra skipet. Og det måtte tilkalles busser til reisende.

– Det ordnet seg til slutt, men det måtte en god del logistikk til.

Født og oppvokst på Finnøy i Ryfylke, og med en bestefar som tok barnebarnet på utallige fisketurer, førte dette tidlig til interesse for sjørelatert yrke.

Bestefarens historier

Alle bestefarens historier fra tiden som chief, ga Cecilie et ekstra puff som i dag er utdannet navigatør og har tidligere vært på både hurtigbåt og ferge i Norled.

Hun har en bachelor i nautikk fra Høgskolen i Haugesund, og videregående tok hun i Frankrike.

– Nå har jeg vært i denne jobben som havneinspektør i tre år, og føler at jeg lærer noe nytt hver dag.

I fjor var det 22.952 skipsanløp til kaier tilhørende Bergen Havn. Alle servet fra et døgnåpent Operasjonssenter som har seks havneinspektører på turnus.

Per i dag er Cecilie den eneste kvinnelig havneinspektøren i Bergen.