Gå til sidens hovedinnhold

Et bidrag til en bedre by

Bergensavisen skal dele ut 1 million kroner - nå trenger vi søknader

Kommentar Dette er en kommentar, skrevet av en redaksjonell medarbeider. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdninger.

Det er ofte ikke før noe er borte, at man forsto hvor viktig det var. For mange unge bergensere er det øvelsen med korpset eller den faste tirsdagen med koret som er strøket fra kalenderen. For andre er det forventingene og spenningen før fotballturneringen. Eller det er konserten, hvor mor og far skulle se hva du mestrer, etter timer med øving og slit.

I over tolv måneder har denne delen av livet forsvunnet fra livet til unge bergensere. For mange har det ikke vært mulig å trene sammen, treffe kompisene på øvelse eller invitere til konsert. Smittevernet mot korona-viruset har i særlig grad stengt denne viktige delen av unge sitt liv. I stedet har det blitt kohorter og minst mulig kontakt med venner.

Derfor gir det ekstra mening at Bergensavisen også i år skal dele ut 1 million kroner, for å støtte aktivitetstilbud for barn og unge i byen vår. Pengene som deles ut tilhører ikke BA, men Sparebankstiftelsen DNB. La meg forklare bakgrunnen:

For omtrent fem år siden bestemte allmennyttige Sparebankstiftelsen DNB seg for å kjøpe Amedia, Norges største lokalavisgruppering og hovedeier i BA. Ikke for å tjene penger, men for å sikre at det fantes gode og livskraftige lokalaviser rundt om i hele landet. Derfor ga Sparebankstiftelsen DNB et langsiktig lån til en ny stiftelse, Amedia-stiftelsen, som nå eier det som har vokst til å bli rundt 80 lokalaviser.

Dette ble en suksess. BA er et godt eksempel. Avisen du nå leser har mer enn doblet antall abonnenter og opplag på disse fem årene. Med flere lesere kommer høyere inntekter, og mulighet til å ansette flere journalister - og lage en enda bedre avis flere kan få nytte og glede av. Et stabilt eierskap har gitt Amedia mulighet til å satse. Til å lage bedre og mer relevante aviser over hele landet.

Lånet som Sparebankstiftelsen DNB ga kan dermed betales tilbake. I stedet for at pengene går tilbake til stiftelsen, blir kapitalen heller delt ut av avisene i Amedia-familien. Det er i korte trekk bakgrunnen for at BA i år kan gi en håndsrekning til barne- og ungdomsaktiviteter i Bergen. Det gis ikke støtte til privatpersoner, næringsliv, eller rene religiøse eller politiske tiltak. Ei heller til offentlige kjerneoppgaver.

Tiltakene som får støtte skal også ha verdi over tid, enkeltarrangementer og lignende kvalifiserer ikke. Det er også et krav at tiltaket treffer aldergruppen under 25 år.

I BA har vi satt ned en jury som vil gå gjennom søknadene og fordele pengene. I år har vi vært så heldige å få med oss rektor Margareth Hagen ved Universitetet i Bergen i dette arbeidet. Sammen med undertegnede og BA sin markedssjef Lena Rå skal juryen se til at midlene fordeles slik at de får mest effekt. Fristen for å søke er 4. mai, og 1 juni blir tildelingene offentliggjort.

Hensikten er ikke å fremstille BA i et godt lys, eller å gi avisen «bedre omdømme». Vi kommer selvsagt ikke til å kreve noen som helst gjenytelse av dem som får støtte. Det viktigste for oss er at midlene gir mest mulig glede og nytte, mening og mestring, for flest mulig.

Derfor håper vi at flest mulig får vite om tilbudet og muligheten til å søke. Resultatene håper vi vil være at det som forsvant, kan gjenoppstå når samfunnet nå sakte kommer tilbake fra pandemiens åk. Med andre ord: Et bidrag til å gjøre Bergen til en litt bedre by.

Les mer om ordningen her: soknad.sparebankstiftelsen.no/amedia