Fikk steinras over lastebilen på E16

Torgils Rogne med steinen som raste ned på førerhuset hans på E16 tirsdag og landet på lasteplanet på tilhengeren. BA presiserer at bildet er tatt onsdag, og da hadde Rogne byttet ut tilhengeren med en tank. Foto: Magne Turøy

Torgils Rogne med steinen som raste ned på førerhuset hans på E16 tirsdag og landet på lasteplanet på tilhengeren. BA presiserer at bildet er tatt onsdag, og da hadde Rogne byttet ut tilhengeren med en tank. Foto: Magne Turøy

Artikkelen er over 5 år gammel

– Hadde jeg kjørt litt saktere, ville ikke samboeren min levd nå, sier Torgils Rogne. Nå skal han vise frem den største steinen til samferdselsministeren.

DEL

Torgils Rogne har vært yrkessjåfør i 28 år. Han har, som han sier, vært «litt for nær ulykker, litt for ofte» på E16 mellom Bergen og Voss.

Opplevelsen han hadde tirsdag ettermiddag satte likevel en støkk i den erfarne sjåføren.

– Et forferdelig smell

Turen fra Bergen gikk som normalt – helt til lastebilen kom til innløpet av Fossmarktunnelen i Vaksdal.

– Plutselig kom det et forferdelig smell, sier Rogne.

Han stoppet lastebilen og så at det lå en del småstein i veien. Den største, den som hadde truffet taket på førerhuset, så han ikke til å begynne med. Den lå på lasteplanet.

– Hadde vi kommet et sekund senere, ikke det engang, så hadde samboeren min fått steinen i fanget.

Samboeren var nemlig passasjer, for en gangs skyld.

– Derfor ble det veldig spesielt denne gangen. Jeg må si jeg har fått et nytt syn på denne veien, hvor farlig den er. Det er så utrolig små marginer. Du kan jo tenke deg selv, sier Rogne.

Han forteller at steinen ble veid på elektronisk vekt onsdag. Vekten stoppet på 23,8 kilo.

– Hva tenker du nå?

– At det ikke var vår tur denne gangen. Hadde steinen kommet inn ruten, ville jeg neppe snakket med deg nå.

Det var NRK Hordaland som omtalte hendelsen først.

Får samferdselsministeren som passasjer

Rogne er nestleder i Norges Lastebileier-Forbund i Hordaland. Ved en tilfeldighet får han nå anledning til å ta en av forbundets viktigste saker, sikring av E16, helt til topps. Mandag skal nemlig samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) kjøre E16 mellom Oslo og Bergen for å se på veiens tilstand.

Deler av strekningen skal Solvik-Olsen sitte på med yrkessjåfører. Og fra Trengereid til Bergen er det nettopp Rogne som er sjåfør.

– Det er jo egentlig den fineste strekningen. Jeg skulle ønske han ville sitte på helt fra Voss.

– Hva skal du si til ham?

– Det har jeg ikke tenkt så mye på ennå. Men det kommer nok et hjertesukk. Jeg har fire unger. Jeg håper de får ha faren sin en stund til. Det kommer jeg til å si.

– De har ikke peiling

Samferdselsministeren skal ut på tur for å teste de ulike fjellovergangene mellom øst og vest. Bakgrunnen er en rapport fra Statens vegvesen, som anbefaler E134 Haukelifjell og rv 52 over Hemsedalsfjellet som fremtidens hovedveier mellom Bergen og hovedstaden.

Anbefalingen kommer i kjølvannet av en annen rapport, der innleide konsulenter, på oppdrag fra finansdepartementet og samferdselsdepartementet, har konkludert med at det ikke er samfunnsøkonomisk å gjøre noe som helst mellom Bergen og Voss. Verken med E16 eller med jernbanen.

– De sitter trygt og godt i en høyblokk i Oslo. Unnskyld at jeg sier det, men de har ikke peiling, sier Rogne.

Provosert over statsråden

Det er utarbeidet flere ulike såkalte konsepter om fremtidens forbindelse mellom Bergen og Voss. Jernbaneverket og Statens vegvesen presenterte sin anbefaling i april i fjor. Uansett vil det kreve flere runder med kvalitetssikring, planlegging og finansering før anleggsmaskinene eventuelt kan sette i gang. Det har Rogne en viss forståelse for.

– Altså, alle skjønner at man ikke kan gjøre alt med en gang. Man kan ikke bare valse frem. Og alt kan ikke sikres. Men jeg har sittet i mange konseptvalgutredningsmøter. Det er altfor byråkratisk og tungrodd, mener Rogne.

Han synes også at samferdselssaker alltid tar lengre tid og får mindre oppmerksomhet her på Vestlandet enn rundt Oslo, der politikerne holder til. Rogne drar frem Skjeggestad bru på E18 i Vestfold, som kollapset i forrige uke, som eksempel.

– Da uttalte samferdselministeren at det ikke skulle stå på penger å få fikset broen. Det provoserer meg litt. Det viser forskjellen mellom øst og vest, sier Rogne.

Han er lei av «klatting» på de ulykkesutsatte veistrekningene på Vestlandet, og særlig på E16.

– Her må det gjøres noe drastisk, så fort som mulig.

– Bygge helt ny vei?

– Selvsagt.

Kommentarer til denne saken