De siste to årene har kundene i den populære Rema-butikken ved Haukeland sykehus kunnet skanne og betale varene sine selv i selvbetjente kasser.

Butikken har deltatt i et pilotprosjekt for å teste ut hvordan hurtigkassene fungerer.

Men torsdag ble kassene med skanner fjernet fra butikken i Haukelandsveien.

– Det fungerte ikke så bra. Vi sparte ikke like mye tid som forventet og det datatekniske var ikke helt optimalt, sier kjøpmann Håvard Glosvik.

Økt svinn

At de mistet kontakten med kundene, var også en faktor. Nå er kasseområdet ominnredet slik at den gode, gamle betjente kassen er tilbake.

– Vi får tilbake kundekontakten som vi har savnet, og vi får bedre kontroll på vareutgangen.

– Har selvbetjeningen ført til mye svinn?

– Vi har merket en økning i svinn. Det var ikke hovedsakelig tyveri, men gjerne feiltasting i kassen. Med 700.000 kunder i året blir det fort sånn. Men svinnet et er ikke årsaken til at vi bytter tilbake, sier Glosvik.

– Skuffende

Da prosjektet startet for to år siden så han og de ansatte for seg at de nye kassene ville frigjøre mer tid til arbeid inne i butikken. Glosvik vedgår at han er litt skuffet, nå når han sitter med fasiten.

– Det er både skuffende og like greit. Å fjerne dem var en enkel avgjørelse å ta etter to år med testing.

Også Rema 1000 i Kløverhuset, Xhibition og Wergeland har deltatt i prosjektet. For Kløverhuset-butikken har det imidlertid vært en kjempesuksess, ifølge butikksjefen.

– Jeg synes hurtigkassene er veldig tidsbesparende, sier Cathrine Jonsson Heggebø.

De har gått fra tre til en manuelle kasse, og trenger nå bare to ansatte i kasseområdet.

– For oss har det vært veldig effektivt.

I butikken hennes fredag ettermiddag var det jevnt fordelt med kunder i begge kassene.

– Det er helt fint å bruke selvbetjent kasse, det fungerer fint. Når vi handler så lite som vi gjør nå, foretrekker vi denne kassen, sier Kenneth Kristiansen og Tone Hæve, som fikk plass til varene sine i én bærepose.

– Jeg synes denne kassen går raskest. Den andre må jeg gjerne stå lenge i kø, sier Malene Torkildsen.

Lite smidig for storhandel

Årsaken til at de to butikkene har helt ulike erfaringer med systemet, tror både Heggebø og Glosvik skyldes at kundene deres har forskjellig handlemønstre.

– Kundene mine kjøper i større kvanta enn det gjøres i sentrumsbutikkene. For dem er ikke selvbetjening det beste alternativet. Det passer best for småhandling, sier Glosvik.

Regionsdirektør i Rema 1000, Arild Remme, støtter den analysen.

– Mange av de som kommer med stappfull handlevogn, ønsker ikke å gjøre kassearbeidet selv. For de som skal ha færre varer, er dette enklere.

Endring i to butikker

Han forteller at testbutikkene har hatt ulike erfaringer, men at endringer er gjort både i butikken i Haukelandsveien og på Wergeland.

– Slik er det av og til. Som bedrift må vi prøve ulike ting, og så kan det skje at det blir endret tilbake.

Glosviks inntrykk er at flertallet av kundene er glade for å bli kvitt selvbetjeningskassene.

– Det var flere som var glade enn skuffet, selv om de også ble satt pris på.