Statens vegvesen skal jobbe i 13 tunneler over en strekning på rundt fem mil på E16 mellom Trengereid og Bulken de kommende ukene. I dag startet arbeidet i de første tunnelene.

Arbeidet skal pågå i tre uker, og tunnelene vil være stengt fra klokken 2100 til 0600 hver natt fra mandag til fredag.

Det kunne virke som at de fleste hadde fått med seg at veien skulle stenge, for etter klokken ni ble det merkbart færre kjøretøy på veien. Andre fikk seg derimot en lei overraskelse.

Var rådville

Otto Bjelland skulle kjøre konen til jobb i Evanger, da de ble stoppet på Trengereid klokken 2105.

– Vi følte fortvilelse da vi så at det var stengt. Vi var ikke klare over dette, og trodde at vi hadde god tid. Nå er vi rådville, forteller Bjelland til BA.

Han parkerte bilen og gikk for å prate med trafikkontrollørene som sto parat i regnet.

– Jeg hører om det er mulighet for at vi kan slippe gjennom. Hvis ikke må vi være oppfinnsomme. Sjekke togtabeller. For det er langt å kjøre rundt.

Lykken sto imidlertid ekteparet bi. Veivesenet var medgjørlige.

– Nå må vi bare kjappe oss, smiler Bjelland, løper til bilen, og setter kursen mot tunnelen – langt på overtid.

– Synd på lastebilsjåførene

Milhry Instøy er stasjonert ved rundkjøringen i Trengereid for å veilede forvirrede sjåfører.

– Jeg treffer masse kjekke folk. Det er faktisk veldig få som blir sure, forteller den blide damen.

Biler blir sendt mot omkjøringsveien i Hardanger. Tungtrafikk blir manuelt dirigert i Tokagjelet og Hisdalen til å kjøre midt i tunnelene der. Men lastebiler høyere enn 4,25 meter slipper ikke gjennom der heller.

– Jeg synes veldig synd på dem. Noen har kjørt veldig langt, og så stopper jeg dem.

Veiarbeid på E16

Arbeidet startet 18. oktober.

Uke 42: Tunnelene fra Trengereid til Vaksdal stenges. Altså Trengereid-, Stavenes-, Langhelle-, Kjenes-, Boga- og Jamnatunnelen.

Uke 43: Arbeid i Trollkone-, Hyving-, Nakkagil- og Holemarktunnelen.

I uke 43 kan personbiler kjøre over Hamlagrø om natten, ifølge Veivesenet.

Uke 44: Hernestunnelen, Væletunnelen og Knoltatunnelen stenges.

Utrykningskjøretøy får passere etter avtale med stedsansvarlig.

Omkjøringsvei vil bli om Hardanger.

Legges sprøytebetong

Det skal legges sprøytebetong på eksisterende overflater, og fjellet skal sikres med bolter. På grunn av tørketiden, må tunnelene stenge i flere timer.

Det skaper store utfordringer for trafikantene som skal mellom Bergen og Voss på nattetid. Næringslivet generelt, og transportbransjen spesielt, reagerer på den langvarige stengingen.

– Dette blir kaos. Vi kommer ikke over fra Østlandet på ni timer om vi må kjøre via Hardanger. Dermed må vi stå i ro i ni timer for å få hviletid, og da kommer ikke varer og pakker frem til Bergen før langt ut på dagen, sa lastebilsjåfør Gunnar Kvisler (71) til BA i forrige uke.

Forstår frustrasjonen

Åge Johan Fanebust, byggeleder i Statens vegvesen, forklarer at veien er stengt fordi tunnelen må sikres med betongsprut.

– Det har blitt litt styr rundt dette prosjektet, fordi vi stenger så tidlig på kvelden. Det gjør vi for å korte ned perioden med ulempe. Tre uker er bedre enn seks. Vi ønsker å gjøre dette så smidig som mulig, sier Fanebust.

Lastebilsjåførene har vært tydelig med sin misnøye over nedstengningen.

– Vi har god dialog med NLF. Jeg forstår sjåførenes frustrasjon. Men vi må gjøre sikringstiltak – for alles skyld.