Først klokken 2200 fredag kveld, fire timer etter at årsmøtet startet, var resultatet klart.

Med én stemmes overvekt stemte Rødt for å bygge Bybanen til Åsane i tunnel, og ikke over Bryggen.

– Det var veldig jevnt, derfor gikk det litt over tiden, sier Marte Teigen, leder i Rødt.

– Vi hadde krevende diskusjoner, men til slutt var det flertallet som bestemte.

BA får opplyst at det ble 47–46 til tunnelforslaget som Høyre fremmet i utvalg for miljø- og byutvikling forrige uke. Dermed er de tre bystyrerepresentantene bundet til det.

Hør hva medlemmene sa etter møtet:

Odd Arild Viste, som er gruppeleder, stemte for dagløsningen, men føyer seg for partidemokratiet, sier han til BA etter møtet.

– Nå har hele bystyret et ansvar for å finne en løsning for å få Bybanen til Åsane, sier han.

Når BA tar opp med ham at Bryggens Venner-aktivist Fred Risberg meldte seg inn for et halvt år siden, av taktiske årsaker, så kritiserer ikke Viste det.

– Det er positivt at folk melder seg inn i partier også på grunn av enkeltsaker, sier han.

Risberg forklarte på et møte på Zachariasbryggen med andre aksjonister mot Bybanen langs Bryggen at han hadde meldt seg inn i Rødt for et halvt år siden.

– Dette er herlig, sier han til BA.

– Jeg har støttet Rødt i lang tid, og har stor respekt for Torstein Dahle og Sofie Marhaug. Jeg meldte meg inn for et halvt år siden, og har blitt overbevist om at dette er det rette valget.

Han sier det var et nervepirrende valg, men også at han tror partiet vil stå samlet fremover.

Så vidt BA har forstått, lå det tre forslag på bordet:

  • Stemme for Bryggen-alternativet.
  • Stemme for å utrede et annet tunnelalternativ enn det som er foreslått per nå.
  • Forhandle med byrådet.

Forslaget om å fristille gruppen ble trukket.

Byrådet trenger tre stemmer for å få flertall for Bybanen langs Bryggen. Og ja: Rødt har tre medlemmer i bystyret.

Dahle: Nå vi må bygge

Med Rødts tunnel-ja ligger det nå an til at tunnelalternativet vinner frem i bystyreavstemningen 24. november.

– Vi har bestemt oss for å støtte forslaget om bybane i tunnel. Kvelden har vært krevende. Jeg synes det er synd at stemningen er så delt. Flertallet som ønsker Bybanen til Åsane, men ikke over Bryggen, har nå et parti å stemme på. Det vil være synd om de skulle velge et høyreparti, sier partinestor Torstein Dahle til BA.

Å ha en tunnelåpning 26 meter unna Mariakirken var ikke noe som var mulig å godta, mener han.

– Nå har vi kastet bort halvannet år og kanskje 20 millioner kroner på utredninger. Nå må vi komme i gang og bygge banen til Åsane som et flertall vil ha, sier Dahle.

– Har kveldens møte vært opprivende?

– Nei, det synes jeg ikke.

Gruppeleder Odd Arild Viste sier at møtet bekreftet det han trodde på forhånd:

– At våre medlemmer er like delt som leserne til BA. Nå må vi brette opp ermene og få banen på skinner. Alle partiene i bystyret har ansvaret for at dette skjer, uavhengig av resultatet til uken, sier Viste.

Kastet ut pressen

Det første Rødt gjorde etter at møtet var begynt var å kaste ut pressen.

BA vet at oppdragsleder Ivar Øvretvedt og arkeolog Ole Magne Nøttveit i Norconsult holdt korte innlegg om kunnskapsgrunnlaget de har utarbeidet. Det samme gjorde Bryggens Venners ingeniørgeolog Frode Arnesen.

Gruppeleder i bystyret Odd Arild Viste holdt også et innlegg, før partiet gikk løs på en times lang debatt.

Resultatet ble altså ja til tunnel, men også ja til bybane til nordre bydel.