Motoren sviktet da flyeleven var på soloflyging

Den 69 år gamle eleven skulle ut på sin andre soloflyging. Rett etter avgang sviktet motoren.

DEL

Vi gir deg alt om hvordan valget påvirker deg - KUN 5 kr for 5 uker

«Havarikommisjonen mener fartøysjefen, på tross av sin begrensede erfaring, gjennomførte nødlandingen på en forbilledlig måte. Hadde imidlertid motorhavariet skjedd noen sekunder senere kunne utfallet blitt langt alvorligere.»

Dette kommer frem i rapporten om den alvorlige luftfartshendelen på Flesland tilbake i august 2015, som Statens havarikommisjon for transport har utarbeidet.

Eleven, som da hendelsen skjedde var 69 år gammel, var under pilotutdanning i Bergen Aero Klubb, og det var et av flyklubbens fly som ble brukt under soloflygingen.

Motoren sviktet
Bildet viser sylinderen som skapte motortrøbbelet.

Bildet viser sylinderen som skapte motortrøbbelet. Foto:

Som et ledd i utdannelsen til privatflyger skulle 69-åringen gjennomføre en soloflyging. Da han hadde kommet opp i en høyde på mellom 100 og 200 fot – som er mellom 30 og 60 meter – over bakken, sviktet motoren.

Samtidig kom det synlig hvit røyk fra flyet.

Eleven varslet tårnet om motorproblemene, og greide å lande og stoppe på den gjenværende delen av rullebanen.

Ifølge rapporten ble det tidlig klart at motorproblemet skyldtes at en sylindertopp hadde delt seg og løsnet helt. Havarikommisjonen kan imidlertid ikke fastslå med sikkerhet hva som forårsaket utmattingssprekken og at sylindertoppen delte seg.

En gjennomgang av flyets loggbok viser også at det ved to anledninger ble oppdaget manglende skruer, både 31. mai 2015 og 31. juni 2015. Begge gangene ble skruene erstattet.

– Undersøkelsen har vist at en manglende skrue, som tilsynelatende kan fremstå som en bagatell, potensielt kan medføre alvorlige konsekvenser. Alle som inspiserer motorer bør være klar over denne faren som selv små objekter mellom sylindrene kan medføre, avsluttes havarikommisjonens rapport.

BA har vært i kontakt med Bergen Aero Klubbs flyskolesjef, Paul Ringheim, som ikke ønsker å uttale seg om hendelsen. På spørsmål om flyet er i drift i dag, opplyser han at det fortsatt brukes.

Det har foreløpig ikke lyktes BA å komme i kontakt med flyeleven.

Artikkeltags